Jean-Pierre og Luc Dardenne fornægter ikke deres fortid som dokumentarister. Den kornede og sitrende billedstil, som de for i øvrigt har skabt i tæt samarbejde med hoffotografen Alain Marcoen, er således naturalistisk og nærværende, når kameraet som en flue på væggen følger vores to hovedkarakterer. Det giver et fandenivoldsk, intenst og hudløst ærligt portræt, når vi konsekvent og hele tiden kommer tæt på deres indestængte følelser, frustrerede vredesbrøl, kærlighedshungrende følelsesudbrud og opgivende tårer. Det ligner dogme og er det for så vidt også. Men hvor det for Triers dogme-projekt var et stiludtryk for stilens egen skyld, handler det for de to belgiske instruktører om at vise, hvordan hverdagen kan se ud i den barske virkelighed, uden at det behøver at blive pakket ind i et overflødighedshorn af visuelle effekter.

“Barnet” er med andre ord det forståelige valg som vinder af De Gyldne Palmer i Cannes. Dels indrammer den en gribende og, desværre, hverdagsrealistisk historie garneret med eminent ageren fra de to hovedaktører. Dels fungerer dens minimalistiske look som en naturlig og nærværende beskrivelse af et samfund fyldt med kynisme og ligegyldighed. Tematikken er på mange måder dyster og deprimerende. Ikke desto mindre bliver den, måske i virkeligheden netop derfor, livsbekræftende.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 JannikAnd 17 år siden

En film jeg glæder mig meget til. God anmeldelse.
Gravatar

#2 king b 17 år siden

Dejligt at se Dardenne-brødrene blive rost her på filmz. "Barnet" er endnu en perle fra dem.

Det er dog lidt af en tilsnigelse at sammenligne deres film med dogmefilmene. På overfladen kan de måske minde en smule om hinanden, men der er bestemt ikke meget Dogme over Dardenne-brødrenes æstetiske raffinementer på især lydsiden (det er værd at bemærke, at de slet ikke bruger musik - ingen kvalmende strygere her).
Gravatar

#3 McPeter 17 år siden

Hvor er det dejligt at se lidt flere "alternative" (laes: ikke hollywood-mainstream) anmeldelsere her paa filmz efter der er kommet flere anmeldere til. Stor ros. Og god anmeldelse umiddelbart. Tror bestemt det er en film jeg har lyst til at se nu. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#4 jessup 17 år siden

Har ikke set nogle af brødrenes film - jeg starter her. Er lidt træt af at hver gang der er minimalistisk filmstil så skal dogme nævnes - men nu må jeg selv se om det giver mening atnævne dogme.
This is just until June
Gravatar

#5 JannikAnd 17 år siden

Synes overhoved ikke Dogme-brødrene og Dardenne-brødrene har noget tilfælles foruden kærligheden til mediet.

Skriv ny kommentar: