Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Andreas Ebbesen Jensen 13 år siden

Bedste psyko-thriller siden Rosemarys Baby. Portman er fantastisk, musikken vidunderlig og til tider myrekrybende og filmens sidste halv time kammer fuldstændig over på den helt vildt fede måde.
'I don't want to achieve immortality through my work. I want to achieve it through not dying' - Woody Allen
Gravatar

#32 Bobby Singer 13 år siden

Meget enig langt hen af vejen, dog kan jeg ikke give filmen mere end 5 stjerner. Den måde den fremstiller intrigerne i kompagniet bliver en smule for karikerede og Ninas hallucinationer er ikke særlig subtilt behandlet efter min mening og det klæder ikke filmen.

Men udover det var jeg vild med den. Intens psykologisk drama og en yderst velspillende Natalie Portman og en lettere pervers Vincent Cassel gør det godt som den ambitiøse balletinstruktør, der presser danserne til det yderste.

5/6

Det er et ganske godt mindfuck.
Idjit
Gravatar

#33 Lord Beef Jerky 13 år siden

Vanvittig intens film... jeg fangede mig selv flere gange i, at sidde og spænde i alle musklerne. Derudover føler jeg det er en dybt gennemarbejdet film, og de karikerede intriger og figurer i filmen har netop en pointe med at være sådan. Tyk på symbolik og en film der kan analyseres på flere måder og samtidig et følelsesmæssigt engageret vokseneventyr. Jeg er henrykt! Måske ikke Aronofskys bedste film i min bog, men den er deroppe af, og kan måske blive det ved et par gensyn. 6/6.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#34 [email protected] 13 år siden

Jeg var efterladt med en følelse af, at her er 1 time og 40 minutter jeg aldrig får igen =o( Godt skuespil dog!
Gravatar

#35 PredatorX 13 år siden

Fantastisk film. Helt igennem medrivende som kun få film kan være det. Det er dejligt forfriskende at se den slags film her, der er blottet for alt for meget "hollywood" men stadig har begge ben i underholdnings branchen. Horror elementerne (som er gennemgående i HELE filmen. Ikke kun i slutningen... Meget af kamera arbejdet var taget gennemgående fra horror genren) syntes jeg fungerede fremragende, især taget Aronofskys varulve-film sammenligninger i betragtning.

Jeg ville umiddelbart give den 6/6, eller som andre 9/10, der er mere fair.

Jeg synes også at Natalie Portman skal have en Oscar. Ikke kun fordi hun er den lækreste kvinde på vores lille Jord, men fordi hun opfylder alt det man skal for at få sådan en statue.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#36 Babo Rises 13 år siden

Hun var ikke ret lækker i filmen pga. hendes vægttab, men Kunis var squ for fræk :)
Gravatar

#37 PredatorX 13 år siden

Babo Rises (36) skrev:
Hun var ikke ret lækker i filmen pga. hendes vægttab, men Kunis var squ for fræk :)


Kunis er Verdens Lækreste Kvinde #2.

Lidt efter Portman. Også med vægttab ;)

thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#38 dyg 13 år siden

#37 - I second that!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#39 jessup 13 år siden

Fantastisk underholdning - den skal ses igen i bio.

8-10/10
This is just until June
Gravatar

#40 Riqon 13 år siden

der er dog ingen tvivl om, at filmen først og fremmest tilfører Natalie Portman, der er rent ud sagt blændende som den hårdtplagede danserinde.


Hvad tilfører filmen Natalie Portman? Der er noget galt med den sætning...

Anyway, jeg har netop set den i BioCity Århus, og den var som forventet fremragende. Virkelig, virkelig gribende film. Jeg fandt det ganske morsomt, hvordan en kvinde på rækken foran mig udbrød bagefter: "Det var jo en gyserfilm?!" Hun virkede meget overrasket - hun havde nok ikke set Requiem for a Dream, der var tilsvarende grotesk rent visuelt. I de første to minutter generede det mig faktisk, at kameraet var håndholdt, men det kom da hurtigt til sin ret, både i dansesekvenserne og i de mere psykotiske scener.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: