Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collateral 13 år siden

Hvorfor går denne film ikke i trekantsområdet? Eller et andet sted i nærheden af mig. Det driver mig til vanvid!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 Kruse 13 år siden

Helt og aldeles enig i hvert et ord i denne fremragende anmeldelse, Hr. Ildved :)

Her er hvad jeg skrev i What We Saw-tråden, lige efter at jeg havde set den:

Black Swan

"Black Swan" er Darren Aronofsky's nyeste skud på stammen, og han bliver ved med at imponere. Jeg havde en fantastisk biografoplevelse med "Black Swan", og jeg har egentligt lidt svært ved at sætte ord på i øjeblikket, men jeg vil forsøge at sige lidt. Darren Aronofsky er en fremragende visuel filmmager, som formår at skabe en stemning og et visuelt indtryk, der akkompagneret med en fremragende lydside, virkelig kommer ind under huden på en. Den starter ud som et drama om en perfektionistisk balletdanser der gerne vil udfolde sig i rampelyset, men jo længere vi kommer ind i filmen og dens tryggende stemning, jo mere udvikler det sig nærmest til en horror-film. Inden jeg så filmen, havde jeg hørt et par anmeldelser og et par af deres kritikpunkter, så jeg kunne ikke lade være med at lægge mærke til især et kritikpunkt under filmen, nemlig dialogen mellem kvinderne. Den virker ikke altid særligt naturlig i nogle scener, hvor man godt kunne forestille sig at det var en mands fortolkning af hvad disse kvinder ville sige til hinanden. Natalie Portman er fantastisk i hovedrollen, og burde også vinde en Oscar for sin præstation. Birollerne er også ganske gode, uden at de dog stjæler scenen fra Portman.

Jeg var dybt opslugt af stemningen i denne fantastiske film, som muligvis er Darren Aronofsky's hidtil bedste film, og i særdeleshed er en af de bedste film som er udgivet i 2010(Og formentlig en af de bedste film fra 2011 efter dansk udgivelsesdato)

9/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3 Wangsgaard 13 år siden

#1 Its a sign from god, that you should move to the big city :)


Super anmeldelse glæder mig endnu mere til at se den, men jeg håber ikke mine forventinger er blevet for store til den tid.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#4 Babo Rises 13 år siden

Black Swan kommer ikke i nærheden af The Social Network i min bog.
Gravatar

#5 Skeloboy 13 år siden

Black Swan er eminent filmteknik. Og skrev egentlig i What We Saw, at horror-elementerne var for meget, og den nok derfor ville falde til 8/10. Men jeg tror måske den vil ende på 9/10 alligevel.

Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at Darren Aronofsky erferhånden må være absolut favoritinstruktør - 100% blandt nulevende, men muligvis også all-time
Gravatar

#6 Verbal 13 år siden

Super anmeldelse Benway.

På trods af, at jeg var meget betaget af "The Wrestler", så har "Black Swan" ikke rigtig tiltrukket mig. Men efter at have læst anmeldelsen, er den blevet væsentlig mere interessant. Så jeg vil da kraftigt genoverveje, om man skal tage ind og se den.
And like that... he's gone.
Gravatar

#7 Frederik 13 år siden

Wow.

Jeg er vitterligt lamslået over den overvældende positive kritik Black Swan får overalt. Den er flot, men jeg har ikke i lang tid været så skuffet over indholdet i en film.

Sætter bare det hele i spoilers:


Filmen er fyldt til randen med forudsigelige klichéer og personer der mest af alt minder om plastik. Man kan ikke have en karakter som Vincent Cassel's (som plejer at være en formidabel skuespiller) komme ind og fortælle hele 'Swan Lake' historien i begyndelsen af filmen. "The Red Shoes" gør det også, men ikke i første akt. Hvis det dog senere istedet!

Han nævner også at det bliver en mere dyster, anderledes version af Svanesøen. Hvis Cassel skal overbevise mig om det bliver han nød til at bringe noget mere dybde til sådan en karakter som hans, som bare virker som en omvandrende kliché.

Mit største problem med filmen er hele balletmiljøet og personerne omkring det. Den perverse instruktør, den bestemmende mor der er opsat på at hendes datter dedikerer 100% til balletten, de interne intriger mellem kvinderne på teatret. Det minder mest af alt om en eller anden mands dårlige fantasi af hvordan sådan et sted er. Jeg tror ikke jeg blev overrasket en eneste gang under filmen. Ved slutningen sidder man bare tilbage og tænker: "Wow, den rammer virkelige alle de punkter man forventer at den vil gøre". Også selvom jeg måske nød et par af de punkter den ramte (visuelt er det klassisk Aronofsky) kan man ikke andet end at sidde tilbage med utilfredshed. Jeg ville have været glad hvis filmen havde været mere 'rodet' og leveret noget tvetydighed.


Kom igen Darren - 2/6.
Gravatar

#8 Collateral 13 år siden

#3: NO! I wont do it! Eller jo det vil jeg måske gerne.. på et eller andet tidspunkt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#9 IK 13 år siden

Efter et makværk og middelmådig film, blev Benways uge reddet takket være et mesterværk. :)

Jeg er også selv meget begejstret Black Swan, men synes ikke det er et mesterværk. Jeg savnede lidt mere uddybelse i det psykologiske aspekt, og derfor synes jeg lidt at den sluttede uforløst på en måde. Det ændrer ikke på at det er en helt igennem velspillet, flot og rørende fortælling, der sidder sig fast på nethinden i et stykke tid. :)

5/6
Gravatar

#10 Frederik 13 år siden

Babo Rises (4) skrev:
Black Swan kommer ikke i nærheden af The Social Network i min bog.



Helt enig. TSN leverer et fremsynet indblik i vores kultur. Den fanger og definerer Generation Y og er samtidig fandens underholdende. Havde Black Swan haft en mindre talentfuld instruktør end Aronofsky kunne den have været en direkte-til-dvd udgivelse.

Skriv ny kommentar: