For “Brendan og hemmelighedernes bog” er dybt forankret i keltisk folklore. Bogen fra filmen findes f.eks. i virkeligheden, flere af karaktererne er bygget over virkelige personer eller myter fra den tid, og mange af filmens mønstre og monstre er hentet fra den irske kulturs bagkatalog. Historien er måske en smule simpel for et moderne publikum, men spilletiden på 75 minutter passer perfekt, og man efterlades med en fornyet tro på, at håndtegnet animation stadig indeholder en særlig magi.

Anmeldelsen er skrevet på baggrund af den originale, engelske version af filmen, og derfor er de danske stemmepræstationer ikke blevet bedømt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg kunne godt finde på, at booste karakteren 1 op, men er meget enig i selve teksten, selvom hele anmeldelsen er bygget op omkring tegnestilen (hvilket naturligvis er et enormt vigtigt element for at filmen fungerer, men så absolut ikke det eneste).
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#2 Ash 11 år siden

Vidunderlig lille film, og kan man godt lide denne, så synes jeg, man skal begynde at glæde sig til studiets næste film, Song of the Sea, som faktisk får lavet omkring en tredjedel her i Danmark.

Teaser:
http://vimeo.com/5622750

5/6 til The Secret of Kells...
Gravatar

#3 Outbound Sith 11 år siden

#2
Nøj, hvor ser det lækkert ud! Jeg er helt vild med den måde, de har lavet bølgerne på i starten! :D
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 Slettet Bruger [4143442491] 11 år siden

For mig var det også det æstetiske der virkelig sprang i øjnene. Det er befriende at der stadigvæk er filmmagere som tyr til "gamle" metoder, ligesom det blandt andet også blev set med "The Artist."

I det hele taget er det en film, hvor der er lagt meget personlighed i. Det gælder ligefra animationen, men også den irske historie og myter samt den irske dialekt.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#5 Neranders 11 år siden

#2

Det er da bestemt en film jeg vil se frem til!

Angående The Secret of the Kells er det en fremragende film og jeg er enig i både anmeldelsens ord og karakter. Dog kunne anmeldelsen godt have været lidt længere, så der havde været mere plads til karakterene og historien. ;) Men når der nu snakkes om nyere tegnefilm tegnet i hånden er Ponyo umulig at komme uden om.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#6 Lilleby 11 år siden

Disney genåbnede deres afdeling for håndtegnet animation, efter John Lasseter blev CCO for studiet. "Princess and the Frog" og "Winnie the Pooh" er håndtegnet.

God anmeldelse!

Skriv ny kommentar: