“Captain Alatriste” er en film, der gerne vil fremstå episk, men i stedet virker lavmælt og teatralsk. En film, som gerne vil vække store følelser, men i lange perioder bare keder. Viggo Mortensen og resten af ensemblet gør det godt, men der er bare ikke nok kød på karaktererne eller historien. Dvd’ens transfer og lydspor er hæderlige, men samtidig også en anelse skuffende. Der er intet ekstramateriale udover en stak trailere, så med mindre man er en dedikeret Mortensen-tilhænger (og dem er der garanteret en del af), kan man sagtens skippe udgivelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-mr. larsen 16 år siden

det lidt noget pis at fyre a det fandme en fed film

6/6
......men lidt mærkelig slutning
Gravatar

#2 Michael Andersen 16 år siden

#1 Er det dig Viggo? :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#3 filmz-mr. larsen 16 år siden

nej ik helt!!

så vidt jeg ved
Gravatar

#4 Patriarch 16 år siden

:D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#5 filmz-Is 16 år siden

1#
Du giver den 6/6 også siger du, men lidt mærkelig slutning...
Det giver da meget mening...
Gravatar

#6 filmz-Erlingur666 16 år siden

har en plakat der 2m høj og i meter bred af altriste på mit værlse
Gravatar

#7 NightHawk 16 år siden

Helt enig med anmeldelsen som fremhæver alle de ting, jeg selv fandt problematiske.

Godt nok lang tid siden jeg har kedet mig så bravt som under Captain Alatriste, der med et tempo så provokerende langsomt flere gange betød, at min finger var milimeter fra at ramme stopknappen. Heldigvis smides der så lige et par ganske fonøjelige, men irriterende nok, alt for korte fægtedueller ind til at holde gryden blot lidt i kog, så man ikke falder helt i søvn, hvilket Viggo Mortensens nærmest Steven Seagal agtige visken ud imellem sit pompøse overskæg, der kun overgåes af den latterligt store sombrerolignende hat han er blevet udstyret med, ofte er tæt på at gøre.

Billedsiden fejler helt rigtigt ikke spor og er ganske flot. Men filmens gennemgående blege farvetoning gør det så samtidig også noget deprimerende at se på og noget man måske lægger for meget mærke til grundet filmens ujævne og gumpetunge plot. Skuespillet er som sådan glimrende, men hvad hjælper det egentlig når de forskellige personer, ja sågar Alatriste selv, er så overfladisk beskrevet. De ender blot som ligegyldigt fyld i en slags episk soap.

Kan huske at Viggo i et interview omkring filmen, da han var i Ringsted til en speciel forevisning i kongrescenteret, fortalte at han var ærgelig og bitter over at "Alatriste" ikke fik normal biografpremiere. Efter at ha' set den forstår man så godt hvorfor det ikke blev tilfældet. Kan godt være at Viggo og hans spanske kolleger syntes de har fortalt noget, der i deres øjne ikke har været fortalt før, men det har de kun delvist ret i. For ser man på filmen uden det historiske aspekt, så er fortællingen om den ensomme soldat/patriot der ofre hele sit liv for gud og fædreland set så mange gange før, at det skal fortælles langt mere opfindsomt og sprudlende end det er tilfældet med denne bovlamme armada.

2/6.


# 1 -

Helt ærligt så er 6/6 da en fuldstændig usaglig score, som man da kun kan gi' hvis man er hardcore Viggo Mortensen fanatiker. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#8 Patriarch 16 år siden

Eller hvis man er Hr. Mortensen selv...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: