Der er ingen tvivl om at “Capturing the Friedmans” ikke havde været nær så vellykket uden familiens privatoptagelser. At være fluen på væggen til den familietragedie er værre end det værste afsnit af Big Brother. Og af og til bliver det næsten for intimt. Som David siger i en monolog til kameraet: This is private, so don’t watch it if you ain’t me”. Og det gør vi så alligevel. Hvorfor familien har ønsket at eksponere sig selv i en så hudflettende grad er mig en gåde, men som Jarecki i et interview påpeger, havde familien et behov for at få bearbejdet oplevelserne, hvilket denne film har været et redskab til.

Heldigvis er Jarecki en meget fintfølende instruktør, der aldrig går over stregen, men skildrer emnet så sobert og følsomt som muligt. Her er ingen revolverjournalistik alá Michael Moore og man fornemmer, at han er gået til sagen med en respekt og forståelse for såvel politiets/samfundets anklage som familiens indædte forsvar. Man kunne dog med fordel have forkortet filmen med 20 minutter – af og til bliver den lidt lang i spyttet, især hen imod slutningen. Det er dog ikke noget som ødelægger indtrykket af en velkomponeret, højst interessant og dermed også ganske seværdig dokumentarfilm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 chuck 19 år siden

#9 Det var mere en kommentar til kritikken af Mooresk manipulation. Jeg giver dig nemlig ret i, at folk generelt er for hårde ved vores kære hængerøvsven, og klandrer ham for ikke at være objektiv, og til det kan man bare spørge: Hvem er det? Eller skrive et laaangt indlæg som jeg gjorde i #8 ;)

Angående revolverjournalistik mener jeg, at Moore er et klart eksempel på revolverjournalistik. Han har sine oplysninger i orden, men hans stil er pågående og han vil gerne vise noget sensationelt. Revolverjournalistik beskrives således: Frådser i det hårdkogte og sensationelle på en pågående måde.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#12 jessup 19 år siden

mit reply #10 var selvfølgeligt et reply på #8



-------------------------------------

Watch me run a 50-yard dash with my legs cut off!
This is just until June
Gravatar

#13 chuck 19 år siden

#10 Enig. Intet er 100 % objektivt, men nogle film er selvfølgelig mere eller mindre objektive/subjektive end andre. Det som jeg nævnte med filmmagerens perspektiv var for at pointere, at ingen film er objektive, når de kommer fra en person, der står over for en masse valg angående vinkling af historien. En vinkling vil jo altid være subjektiv.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#14 filmz-vassago 19 år siden

#7: www.bowlingfortruth.com der er der masser af interessant læsning :) - derudover er der kommet flere bøger, dvd'er der kigger på Moores metoder.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#15 tiny 17 år siden

Filmen vises i aften på TV 2 kl 22.50.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#16 davenport 17 år siden

Den var godt nok god. Jeg havde glædet mig meget til at se den, og den levede op til mine forventninger.
En underlig blanding af afskyelig og facinerende film.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#17 tiny 17 år siden

# 16

Helt enig - afskyelig og fascinerende. Særligt de private optagelser gav et ekstra løft for historien.
Jeg kunne rigtig godt lide dobbeltheden i næsten alle mennesker involveret i denne sag. Der er ingen tvivl om, at faderen var pædofil. Men på den anden side må politi og anklager have overdrevet. Jeg finder det svært at tro, at man kan misbruge så mange børn på den måde uden forældrene opdager det. Heldigvis ved man idag, at børn kræver en bestemt spørgeteknik. Se bare på sagen med de to søstre fra Ålborg.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#18 Outbound Sith 17 år siden

#17 Helt enig!

Og jeg synes især, det var slående, at
politiet mente, at den bedste måde at afhøre børn på, er ved at fodre dem med informationerne, mens man skræmmerdem og reducerer de mulige svar til "ja/nej"!

Det er sgu da justitsmord waiting to happen!!! Og det sagde de endda i et af de nye interviews! :-S
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#19 jessup 17 år siden

Har ikke set filmen og guderne skal vide at politiet ikke altid forstår at forhøre børn - men der er flere pædofile som har gjort overgreb på hunderede vis af børn før de er belevet fanget - de groomer ofte børnene i månedsvis indtil de ved de kan gå hele vejen og sandsynligvis slippe væk med det.
This is just until June

Skriv ny kommentar: