Hermed ikke sagt, at “Carnage” ikke er en ganske underholdende oplevelse, selvom den foregår i kun ét eneste rum og tilmed i realtid. Men med en spilletid på 80 minutter kan Polanski ikke nå at stikke hul i alle de fordomme og arketyper, som han og manuskriptforfatteren Yasmine Reza postulerer, at bymennesker udformer deres liv efter. Til sidst ender filmen derfor med at være en ganske overfladisk oplevelse i stedet for den dybdegående analyse af den moderne tilværelse, som den ellers gerne vil være. Men måske er “Carnage” derfor bedst, når den ses som en intellektuel stiløvelse i stedet for en fuldendt beskrivelse af dannet kultur og opførsel. Men måske skal den ses på begge måder. Problemet er, at man som tilskuer er i tvivl. Desværre virker Polanski, som om han også er det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Business Monkey 12 år siden

Lidt underligt formuleret anmeldelse.

Hans egen tilværelse har været lige til en spillefilm, og intet, han kan sætte på det store lærred, vil kunne overgå de skandaler og begivenheder, der har hersket i hans eget liv - ikke engang "Carnage", der er en lettere holdningsløs satire over dannet adfærd, og som savner det bid, man forventer af en mand som Polanski, der burde have livserfaring og talent nok til at gøre næsten hvad som helst interessant.


Burde et drama mellem to forældrepar der udspiller sig udelukkende i en lejlighed overgå Polanskis egen oplevelser af at få myrdet sin kone af et kultfølge og være anklaget for pædofili?

Det store højdepunkt i "Carnage" er uden tvivl Christoph Waltz (som sædvanligt, fristes man til at sige).


Kan et højdepunkt være en skuespiller? Jeg spørger for jeg ved det ikke, men kan ikke lade være med at blive forvirret af sætningen.

Det er tilmed også Waltz' Allan, der modvilligt er filmens helt og sandsiger. For hvem skal vi ellers give denne titel? ... Ingen af dem vækker nogen særlig sympati, og i mangel af bedre må vi sætte vores lid til Allan, der måske er besat af at tale i sin mobiltelefon, men i det mindste har overblik nok til at forstå, at der ikke er meget mening med hele denne suppedas.


Er der et særligt behov for en helt og sandsiger i sådan en film? Hvis præmissen for filmen virker søgt, virker denne observation da endnu mere søgt.

Har ikke set filmen endnu, men må sige, at jeg kun får mere lyst til at se den efter at have læst denne anmeldelse, da jeg vitterligt ikke kan forstå store dele af den, og derfor bliver fordret til at gå hen og forstå hvad der er med den her film, endnu mere.
Gravatar

#2 Lehrmann 12 år siden

Es verdad.

Polanski har en klasse som man ikke skal fornægte. Grav dybere.
Gravatar

#3 John Jack Jim 12 år siden

Ved anmelderen at vi har at gøre med et meget berømt skuespil, fremført i hele verden og i Danmark senest på Folketeatret i Nørregade med Lars Mikkelsen i rollen som seje Christoph Waltz. No offense Nadja, men det virker sgu som om du ikke rigtig har fattet det. Du har anmeldt filmen forkert, og det er egentlig ret pinligt. But also funny at The same time
Gravatar

#4 The Insider 12 år siden

#3, så hun fortjener hug, fordi hun ikke har fremhævet, at filmen er baseret på et kendt teaterstykke? Er det ikke en petitesse? Hvor om alting er, så er vi jo alle sammen forskellige, og mange af de internationale anmeldelser har også været relativt lunkne :-)
War. War never changes.
Gravatar

#5 Business Monkey 12 år siden

Virker blot til at være en 'underlig' anmeldelse, me #3 forklarer sig på ingen måde godt. Kan dog ikke vente til at komme tilbage, når jeg endeligt har fået set filmen.
Gravatar

#6 maniac 11 år siden

Ups, fejlpost.

Skriv ny kommentar: