Det virker næsten som om, Woody Allen har genopfundet sig selv, og det kan vi kun glæde os over. Denne film er ikke så gennemført som “Match Point”, men den har dog alligevel sin berettigelse. Samspillet mellem Farrell og McGregor er portrætteret med finesse og sans for detaljer, og det er det, der gør filmen seværdig. Havde fortællingen blot matchet indsatsen, havde vi haft et brag af en film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Bulldog 16 år siden

Jeg er über-Woody Allen-fan, men "Cassandra's Dream" hører absolut til mine dårligse oplevelser med manden. Og her snakker vi om en fyr (mig) der, næsten, aldrig udtaler sig dårligt om en Allen-film.
Jeg synes selvfølgelig den har sine fantastiske momenter (og jeg nyder da selvfølgelig hvert minut), men ikke nok til at forsvare sin egen eksistens. Jeg forstår ganske enkelt ikke hvad denne Dostojevskij-historie kan tilføje, eller kan overraske med, i forhold til de absolut glimrende "Små og store synder" og senest "Match Point". Den kommer så tidligt efter "Match Point" at den virker som skrevet og instrueret på automatpilot (jaja, jeg ved godt at det altid er Allens trick). En thriller bliver det aldrig rigtigt, og som drama går han ikke langt nok i sin skildring af de to hovedpersoner (som han gjorde i sine store Bergman-inspirerede 80'er-film) til at filmen får en nerve.
En Woody Allen-film indeholder altid en ordentlig dosis friskhed og ironi - det gør denne også, og tilfredstillede mig udelukkende med sine ukonventionelle vendepunkter og dejligt distancerede ironi, der viser at den tilsyneladende moralske instruktør ikke tager sig selv så skideseriøst. Men i denne film, mangler en slutning for alvor. En slutning der får publikum til at reagere, på den ene eller den anden måde. Men her bliver slutningen ikke mere end en markør for at "nu er filmen altså slut". Øv.

Farrel er fantastisk hele vejen igennem. McGregor skuffer nærmest kikset i nogle scener, men spiller røven ud af bukserne i andre - og samspillet er næsten det der fungerer bedst. Men som sagt er Farrels sørgelige skæbne det man tager med hjem, og derfor også grunden til at Allen-fans sagtens kan sætte sig til rette, måske skrue forventningerne en tand ned, og se denne film.

3/6
Gravatar

#2 filmz-Bulldog 16 år siden

- og Philip Glass' musik er som altid en ren fornøjelse, og går utroligt godt til en Woody Allen-film. Synd at det lige var denne film Allen valgte geniet skulle komponere til.
Gravatar

#3 filmz-Is 16 år siden

Synes i ikke at Plakaten til Cassandra's Dream , minder meget om Assassins?

Skriv ny kommentar: