Men “City of God” er ikke bare et smukt og ekstatisk visuelt virvar, den har rent faktisk også en pointe. Vi får et indblik i en verden, som turistguiderne og historiebøgerne aldrig har fortalt os om, og vi forstår, at disse unge ikke billiger deres situation, men de er desværre tvunget til at acceptere den, som følge af fattigdom og kummerlige forhold. Og filmen får også bugt med den fordom, som visse brasilianere har, som dikterer, at disse unge alle er hjernedøde uhjælpelige tåber, som med rette er blevet isoleret i deres egen lille bydel. For blandt dem findes altså flere personer med drømme og håb, inklusive fortælleren Buscape, som prøver at give omverdenen et indblik i en lille mørk og ubehagelig afkrog af et enormt land, som resten af landets indbyggere måske havde glemt eller fortrængt.

“City of God” har, helt fortjent, taget verden med storm. Det er et nyskabende filmisk epos af format, som sprudler af energi og kreativitet. Jeg glæder mig både til at se, hvad instruktør Fernando Meirelles’ næste projekt bliver, og hvordan “City of God” langsomt får indflydelse på både den brasilianske og hele verdens filmarena, og hvad denne indflydelse resulterer i. “City of God” er en film som er særdeles skræmmende, men samtidigt også bestående af op til flere humoristiske momenter. Underholdende, men samtidigt også stærkt dybsindig. Brutal, men samtidigt også særdeles eftertænksom. Årets hidtil bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-vassago 20 år siden

Den har godt nok fået karakteren 6 ud af 6 ;)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#12 filmz-Elvis-SUN- 20 år siden

haha
__________________________________________
...it's chocolate, it's mint ...it's very refreshing!
Gravatar

#13 filmz-Erroneus 20 år siden

Den er "ok", ej gu er den ej, den er satme god. Kom lidt bag på mig, men det er også rart en gang imellem.
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#14 filmz-Elvis-SUN- 20 år siden

Sikke dog en på én gang uhyggelig, rørende og medrivende film..

Man bliver gang på gang skræmt fra vid og sans og samtidig imponeret over den måde historien er stykket sammen på..

..og alligevel kan man ikke lade være med at væmmes når man ser at det er baseret på en sand historie.

Sommerens bedste film indtil videre, med Pirates of the Caribbean på 2. pladsen!
__________________________________________
...it's chocolate, it's mint ...it's very refreshing!
Gravatar

#15 filmz-Pamperen 17 år siden

Jeg hader dig en smule for at sammenligne denne film, med noget som Tarantino eller Spike Lee ville producere. Hvad var din bevæggrund for at gøre det?
Kom nu, lirk til hendes delle.
Flasken!!! Mindst lige så forhadt som Henrik Kopernikus.
Gravatar

#16 The Insider 17 år siden

Uha Pamperen, nu er det efterhånden et stykke tid siden, jeg har set filmen og endnu længere siden, jeg har anmeldt den :-)

Men jeg vil gerne holde fast i, at filmen er lidt af et mix af Tarantino, Lee og Aranofsky (som jeg også nævner i anmeldelsen), men derfor lægger den sig ikke helt op af én af disse giganters stilarter. For lige først at tage fat i Tarantino, så er det ham og Meirelles' evne til at "jonglere" så mange fortællinger... så mange karakterer i luften og give dem alle en unik stemme uden nogensinde at miste overblikket. Derudover er der også ligheder i tematikken, især i forbindelse med gangsterelementerne og alt dertil hørende.

Mht. Spike Lee behøver man kun tage et kort kig på mandens mesterværk, "Do the Right Thing", for at spotte de umiddelbare ligheder. Persongalleriet og miljøet ligner meget det fra "City of God" - et farverigt persongalleri og et betændt miljø, hvor det let kan gå galt og gør det. Ligesom i Brasiliens slumkvarterer portrætteret i COG.

Så håber jeg dit had er stilnet lidt af ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#17 filmz-Pamperen 17 år siden

Tak for et fyldestgørende svar.

Mit had flammer stadig!!11 Dog er den ikke længere rettet mod dig, men mod PETA for at have ulovliggjort min kærlighed.
Kom nu, lirk til hendes delle.
Flasken!!! Mindst lige så forhadt som Henrik Kopernikus.

#18 17 år siden

Så fik jeg set den. De havde den i Fona til 29 kr. Jeg er forundret over hvor hypet denne film har været. Den ligger på 18 over bedste film NOGENSINDE på IMDb. Jeg synes den var udmærket, men 18-bedste film nogensinde, come on. Det er helt sort for mig.

Jeg har i øvrigt svært ved at se noget Tarantino i filmen, ud over at der bliver skudt med store automatpistoler. Jo, der er lidt kopi fra Pulp Fiction / Reservoir Dogs i "Den-og-dens historie", men der er ingen Tarantino-stemning, og de forskellige historier bliver fuldt dårligt til dørs.

En udmærket sidegade-produktion med et indblik i det hårde miljø i Rio, ikke mere.

***/******
Gravatar

#19 chandler75 17 år siden

Jeg var også skuffet. Synes ikke rigtig man kommer ind under huden på karaktererne.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

#20 17 år siden

Den bygger også op til nogle ting, der aldrig sker. Nu er det ikke fordi det hele skal ende i blod og død og ødelæggelse, men det er bl.a. lidt tamt at ham Cenoura bare bliver anholdt, uden at der kommer et egentligt opgør med Zé Pequeno.

Skriv ny kommentar: