Men “City of God” er ikke bare et smukt og ekstatisk visuelt virvar, den har rent faktisk også en pointe. Vi får et indblik i en verden, som turistguiderne og historiebøgerne aldrig har fortalt os om, og vi forstår, at disse unge ikke billiger deres situation, men de er desværre tvunget til at acceptere den, som følge af fattigdom og kummerlige forhold. Og filmen får også bugt med den fordom, som visse brasilianere har, som dikterer, at disse unge alle er hjernedøde uhjælpelige tåber, som med rette er blevet isoleret i deres egen lille bydel. For blandt dem findes altså flere personer med drømme og håb, inklusive fortælleren Buscape, som prøver at give omverdenen et indblik i en lille mørk og ubehagelig afkrog af et enormt land, som resten af landets indbyggere måske havde glemt eller fortrængt.

“City of God” har, helt fortjent, taget verden med storm. Det er et nyskabende filmisk epos af format, som sprudler af energi og kreativitet. Jeg glæder mig både til at se, hvad instruktør Fernando Meirelles’ næste projekt bliver, og hvordan “City of God” langsomt får indflydelse på både den brasilianske og hele verdens filmarena, og hvad denne indflydelse resulterer i. “City of God” er en film som er særdeles skræmmende, men samtidigt også bestående af op til flere humoristiske momenter. Underholdende, men samtidigt også stærkt dybsindig. Brutal, men samtidigt også særdeles eftertænksom. Årets hidtil bedste film.

Læs hele anmeldelsen her

#1 20 år siden

Uha, den glæder jeg mig til at se..
Gravatar

#2 DarkLight 20 år siden

O.ô
Ja det ligner en man skal se.
The Insider haft den helt store pensel fremme for at beskrive denne film. Gad vide om den kan måle sig med roserne :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#3 filmz-simpson 20 år siden

Jeg nåede desværre ikke at se denne film i Brasilien, men så til gengæld nogle andre også fede film... men nu har jeg chancen, kan jeg se - fedt!

Udover det, så kan man altså ikke ligefrem sige, at favellaerne (slumkvarterene) er til at overse/glemme. De er over det hele i spandevis - bare i Rio de Janeiro (der hvor "Cidade de Deus" ligger) er der hundredvis af andre favellaer.

Jeg har ikke været oppe i "Cidade de Deus" (navnet på favellaen), men har været i 2 andre sammen med nogle lokale - og det er virkelig ikke noget rart syn rent levestandardmæssigt. Jeg snakkede med et par lokale dernede som havde set denne film, og de sagde at den giver et meget sandfærdigt billede af slumbyerne. Glæder mig... :)

2 andre brasilianske film som er værd at se, hvis de skulle komme til Danmark: "Deus é Brasiléiro" (oversat: "Gud er brasilianer") samt "Girangiru" (som i øvrigt var een af de tyve nominerede film til de gylne palmer i år).
Gravatar

#4 filmz-simpson 20 år siden

Ups, den anden film jeg så i Brasilien hedder ikke "Girangiru" - den hedder "Carandiru".

Her er et par links:

"Carandiru"
http://us.imdb.com/Title?0293007

"Deus è Brasileiro"
http://us.imdb.com/Title?0350804

For øvrigt så købte jeg soundtracket til "Cidade de Deus" nede i Brasilien. Det er ret cool faktisk med massere af "70'er groovy/funky" numre.
Gravatar

#5 filmz-Retep 20 år siden

den kommer først på fredag, øv hvordan har the insider set den?

de andre anmeldelser jeg har læst har også hoppet op og ned af jubel, så den er nok turen (på 25km) til kbh værd.
Gravatar

#6 Michael Andersen 20 år siden

#5
den kommer først på fredag, øv hvordan har the insider set den?

Svaret ligger i navnet The Insider :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#7 The Insider 20 år siden

#6, kunne ikke have sagt det bedre selv ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#8 filmz-simpson 20 år siden

Får den premiere i hele landet, eller kun få specielle biografer? Hvis kun få steder...hvor?
Gravatar

#9 The Insider 20 år siden

#8, i København får den åbenbart kun premiere i Grand og i Empire.
War. War never changes.
Gravatar

#10 KEiZ 20 år siden

DENNE FILM STYRER MAX!!
Helt enig i alle 5 stjerner...
En fantastisk og ny film oplevelse
What are your names, Neil and Bob, or is that like what you do?

Skriv ny kommentar: