Ligesom romanen skifter filmversionen af “Cloud Atlas” hele tiden stil. Heldigvis har vi her så garvede og talentfulde instruktører som Tom Tykwer samt Lana og Andy Wachowski bag roret til at bibeholde stemningen og overblikket, så “Cloud Atlas” aldrig kommer til at virke som en rodebunke af forskellige holdninger og forvirrende symbolik. “Cloud Atlas” er nemlig en særdeles symbolsk film læsset med filosofiske tanker, og derfor vil den med garanti dele vandene. Men det er også okay. For når en film har så meget på hjerte og er så kompromisløs i dens fortællestil, er det praktisk talt umuligt at gøre alle tilfredse. Jeg vil udelukkende betegne det som en kvalitet, at “Cloud Atlas” vil fostre så mange forskellige meninger, og det er blot én kvalitet ud af et hav af slagsen i en fuldkommen vidunderlig film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Hr. Nielsen 11 år siden

#2 Din kritik fylder meget? Får den der fornemmelse af, at filmen svinger mere mod det middelmådige end den anden vej.....eller afspejler det blot din skuffelse?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#12 Ispep 11 år siden

#11

Den er tættere på 3/6, jo mere tid jeg har "tilbragt" med denne film. Så den sidste og 4 stjerne går nok mere til ambitionen og modet. Eller måske ikke, når det kommer til stykket :D
Gravatar

#13 Outbound Sith 11 år siden

Fire stjerner til selve filmen, en ekstra for at hive en så ambitiøs fortælling helskindet i land. Og min evige beundring til klipperen!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#14 Jb-film 11 år siden

Det var lidt af en tilfældighed, at jeg forleden dag faldt over den lange filmtrailer. - En trailer der i sig selv ser spændende ud og nærmest er en lille film i sig selv.

Bogen er vist lidt af en murstensroman - om man så vælger at købe den som bog eller ebog.

"Sofies verden" møder "Matrix" - spændende med en film der vil sætte tankerne i gang.

Om det så er egentlige tidsrejsefilm - eller bare film som bruger tiden som element, så er det spændende temaer at tage fat på i film.
Gravatar

#15 Gasivodo 11 år siden

Novra! Hvor det glæder mig at folk er så delte:-D
Aner faktisk ikke pt, om dette er en god film eller ej?! Ved bare, den rumsterer rundt i hovedet på mig.

Ses igen den skal..
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#16 Lord Beef Jerky 11 år siden

#15 jeg synes ellers der er bred enighed om, at filmen er lige omkring middel.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#17 Ispep 11 år siden

Filmen står til 3-4 stjerne i de danske medier. Det vil jeg ikke ligefrem kalde delte.
Gravatar

#18 Gasivodo 11 år siden

Sry' var ude på det dersens indernet. Er kommet hjem nu! Jamen så må den være omkring middel..
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#19 Lord Beef Jerky 11 år siden

Der er hermed bred enighed om, at der er bred enighed om, at Cloud Atlas er en middelmådig film.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#20 Kviesgaard 11 år siden

Cloud Atlas var en fin film, men den greb mig ikke, trods dens forskellige historier spredt over tid, men alligevel forbundet. Jeg havde nok en forventning om, at se noget i stil med min favorit film: The Fountain.

Men jeg må tilstå, at Cloud Atlas for mit vedkommende, ikke opnår samme spænding som the Fountain. Dertil er de forskellige skæbner i Cloud Atlas ikke nær så gribende, som den/ de skæbner, jeg blev præsenteret for i the Fountain.

Der er også andre ting, der trækker lidt ned i filmoplevelsen for mit vedkommende.

Make up.
De fleste steder fungerer det godt, men der er dog steder, hvor jeg føler, det falder til jorden. Hugo Weaving som asiat? Det ser bare fjollet ud og trækker ned i indtrykket.


Hugo Weavings karakter.
Jeg anfægter ikke mandens skuespilevner. Synes han er en fornøjelse, at se på. Men, for der er et men, da jeg cyklede hjem fra biografen i går, kunne jeg ikke lade være med, at tænke, at hans karakter i Cloud Atlas nærmest var en pendant til agent Smith i matrix-trilogien.


The Matrix associationerne.
Ud over Hugo Weavings karakter i filmen, så var scenen i fremtiden med Somni, hvor hun ser, hvordan tingene virkelig er skruet sammen, også et af dem, der gav mig associationer til The Matrix. For mig gør det bare, at så falder interesse-niveauet en anelse, fordi jeg har jo set det før. Dermed ryger der lidt på kontoen for originalitet, hvilket trækker ned i filmoplevelsen.


Plus siden.
Skuespillerne gjorde det godt, og især var jeg overrasket over Hugh Grants karakterer. Det betaler sig, at blive siddende under rulleteksterne, hvor man ser de forskellige roller, som skuespillerne har haft under filmen. Halle Berrys
journalist
karakter var også et plus.

Visuelt var filmen også rigtig flot og se på, Især Neo Seoul tog sig rigtig flot ud.

Alt i alt en fin film, men ikke en, der får mig helt op og ringe.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah

Skriv ny kommentar: