På billedsiden spiller Los Angeles også en vigtig rolle. Takket være en fotografering, som er udført i et interessant miks af filmcelluloid og High Definition video, får byens natteliv et specielt udseende med symbolsk vægt. Fra en række filmoptagelser fra en helikopter ser man hvor smuk byen er fra oven, men når man kommer ned på jorden, hvor det digitale kamera regerer, får byen et mere råt udseende. Dette er Manns Los Angeles: Smuk på afstand, brutal på nært hold.

“Collateral” er ikke så storslået eller så god som Manns anden Los Angeles-fortælling, “Heat”, men er alligevel en stemningsfuld film-noir, som giver en interessant karaktertegning af to forladte sjæle, samt et mørkt portræt af Englenes By.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 El vez 19 år siden

Glimrende anmeldelse, Michael. Video-optagelsernes stil irriterer mig, men de fungerer godt i filmen, det er et spændende valg Mann har foretaget.

Jeg synes der har været så mange forfærdelige film i biffen i sommer at jeg blev helt glad efter at have set denne lille perle :)

Hvorfor viser de den iøvrigt ikke digitalt i Imperial, nogle der har en ide om det? Er det fordi, som du skriver, at kun noget af filmen blev filmet digitalt?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#2 filmz-Plimmer 19 år siden

Synes Cruise spiller helt fænomenalt, man tror virkeligt på at han er en mean mother fucker..

Jeg var inde og se den med et par venner der mente at der godt måtte have været én enkelt eller 2 mord mere. Selv mente jeg at præmissen blev afslåret for hurtigt. Det første drab måtte han gerne hae hintet til istedet for at smide ham på bilen.

5/6
Famous last words: What duck?
Gravatar

#3 filmz-ill 19 år siden

Jep Mann skal lave en all out action film igen ala Heat med nogen vilde bankheists eller et eller andet igen. Udemærket film ellers.
.
Gravatar

#4 filmz-Ornalds 19 år siden

Synes cruise bliver bedre for vær gang der går, han er i top form.
Gravatar

#5 filmz-Bruce 19 år siden

Kan kun være helt enig i anmeldelsen. Glæder mig til at føje denne til DVD samlingen, men dog ikke så meget som SE versionen af Heat, som kommer samtidig :)

*** SPOILERS ***
Scenen med Foxx og Pinckett i taxi'en i starten havde en vidunderlig stemning og måtte godt ha' fortsat for min skyld :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 filmz-d4||3 19 år siden

Selv har jeg ik set den, men tror helt klart den er et kig værd :D Men til #2 så tror jeg ikk at en lejemorder eller hvad han nu 100% er, jeg tror ik de har 10 at slå ihjel på en nat :D Nu ved jeg self ik hvordan den er på det område endnu..
Gravatar

#7 DjBeau 19 år siden

#1 Det har ikke noget at gøre med, hvorvidt filmen er filmet digitalt eller ej. En film skudt på cellolid kan godt distribueres digitalt, men det er Collateral åbenbart ikke blevet - ellers har Imperial bare ikke skaffet sig en digital kopi.
What would Egon Olsen do?
Gravatar

#8 Hasselguff 19 år siden

Det sutter at Imperial ikke har fået fat i en digital kopi af filmen. Men hey...

Ellers en meget stemningsfuld film, hvor jeg dog havde lidt problemer med troværdigheden specielt i forbindelse med den udvikling, som Max gennemgår. Han bevæger sig enormt langt på meget kort tid - også selvom de begivenheder han involveres i ikke er for børn. Det er heller ikke en film, der har den store emotionelle resonans. Men forbandet flot, det er den uden tvivl.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#9 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

Endnu en god anmeldelse Mr Andersen :)

Jeg syntes det er en god og spændende film og igen formår Mann at vise at han er klasser over de typiske actioninstruktører i Hollywood og jeg syntes altid han er opfindsom med sit kamera, selv den gang han kun lavede Tv-film og Tv-serier.

Jeg har prøvet flere gange at køre rundt i Amerikanske storbyer om natten, når jeg skulle hjem fra fx en natbio og den stemning der er fanger Mann på flotteste vis.

Cruise er god men jeg mener klart at, der er mange scener, hvor Foxx stjæler billedet og viser flere sider af sit talent i forhold til tidligere i hans karriere, hvor Cruise stadig er Cruise med lidt mere bidster mine.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#10 dyg 19 år siden

#9 - Glæder mig også meget til at se ham i Ray.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: