Det hele er usminket og råt, og fortællingen er dekonstrueret gennem meta-filmiske greb, som når Annas monologer viser sig at være prøver til et teaterstykke, eller når de øvede stykker (bl.a. uddrag fra Ingmar Bergmans “Persona”) alle reflekterer de tematikker, som hun kæmper med i det givne øjeblik. Men denne afstandtagen indeholder også noget kynisk og manipulerende fra fortællingens side, som var det hele bare et stort eksperiment med ønske om at dissekere menneskets syge anatomi. Legen med grænserne mellem fiktion, fantasi og virkelighed er egentlig tiltalende, men det kræver, at man går med på instruktørens nihilistiske præmis, for at kunne holde al elendigheden ud. Det havde undertegnede svært ved. Men indtryk – det gør den uden tvivl!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 16 år siden

Tak for en god anmeldelse, der overbeviste mig om, at jeg aldrig skal se den film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 filmz-BrotherJack 16 år siden

Tja, men også en anmeldelse der kan læses som: "en af utroligt de få vovede danske film" og derfor en man burde se. Hvis man altså vil se hvordan dansk film, udover Bier + kopierne, Trier + kopierne og Anders Thomas Jensen, kan se ud.

Elskede Stahos to andre film. Jeg tror personligt han har for meget kant, baseret på hvor dårlige anmeldelser "Bang Bang Orangutang" fik, trods en modig og super veludført film.
Så jeg håber på at dette også er tilfældet med denne.
Gravatar

#3 Melisande 16 år siden

Hvorfor står hovedrolleindehaveren ikke på rolleliste?
Jeh har været meget berørt og optaget at Simon Stahos andre film, så jeg glæder mig meget til at se Daisy Diamond, selv om jeg godt ved, det bliver hårdt.
Gravatar

#4 king b 16 år siden

Den er bestemt hård. Men bestemt også værd at se.

En solid 4/6
Gravatar

#5 chandler75 16 år siden

# 3 Det er nu rettet.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 filmz-ragnald 16 år siden

Jeg så denne film til en testscreening for 1½ år siden, og der var flere der gik fra salen pga nogen af de stærke scener. Jeg er enig med Nikolai i flere af synspunkterne - jeg havde også svært ved at se hvad det var intruktøren ville med nogen af de hårde scener, udover at vise hvor svært livet kan være.
Gravatar

#7 jessup 16 år siden

Nat og Dag var sublim og denne her er fremragende, men jeg har dog nogle af de samme indsigelser som anmelderen.

Men Daisy Diamond er "film film" hvorman tydeligt eksplicit og implicit mærker inspiration fra tidligere mestre og en gennemtænkt billedkomposition der heldigvis ligger langt hensides Dogme.

4/6
This is just until June

Skriv ny kommentar: