Alt er dog ikke lutter alvor, og undervejs serveres vi adskillige sjove optrin, samt en tilsyneladende endeløs række af underholdende små detaljer. Ikke mindst resultatet af den noget uigennemtænkte idé at medbringe et farligt dyr på togrejsen giver mange skægge episoder. Visuelt er filmen også en fornøjelse, og de mange slowmotion forsøg på at løbe toget op udvikler sig hurtigt til små poetiske episoder. De kulminerer i en formidabel afslutningssekvens, hvori kameraet bevæger sig igennem de forskellige togkupéer, hvor personerne sidder isoleret fra hinanden, men dog på sin vis samlet.

Indtil da er man godt underholdt af den stilfærdigt triste, men også hjertevarme og ironisk morsomme film. Den er umiddelbart ganske ligetil, men ved eftertanke begynder det langsomt at gå op for én, hvor glimrende et værk den egentlig er. Filmen handler essentielt om vores følelsesmæssige bagage, samt hvordan vi håndterer den, og i dens sidste stunder giver den en genvundet befrielse til personerne, som man mærker hele vejen ud af biografen. Selvom humoren er legende let, så er der massere af gods på dette tog.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 dolphinfriendly 16 år siden

Puha - absolut ikke en film jeg bryder mig om. Efter min mening er den alt for prætentiøs og formidler ikke en overbevisende ironisk tilgang, hvilket ellers kan drukne Andersons selvsmagende retorik.

Klart den værste film jeg har set af ham.

2/6

Gravatar

#2 thomasegebaek 16 år siden

Glæder mig rigtigt meget til at se den
Gravatar

#3 chuck 16 år siden

Helt enig med dig Søren, super film!
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#4 filmz-fruit Kid 16 år siden

FANTASTISK også selvom tempoet er stille og roligt.. man får virkelig lov til at synke det, og jeg er vild med deres casting. Owen Wilson og Jason Schwartzman (som man normalt ser i amerikanske Hollywood komedier) ar hovedroller, mens Bill Murray kun fik en birolle.. Og farverne er fantastiske.
Der hvor drengen dør ser man ikk som normalt en close look up, mellem to personer, man opserverede bare..
God er en must !

[Spoiler tag indsat af red.]
Gravatar

#5 chandler75 14 år siden

Efter at have set denne må jeg sige, at jeg bliver gladere og gladere for Wes Anderson... I hans ironiske univers gemmer der sig en sandhed, som er svær at definere, men samtidig svær at komme udenom.

Anmeldelsen er meget spot-on - det er en glimrende film.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: