“De fem benspænd” er en Triersk kærlighedserklæring til Leth og en Zentropask tillidserklæring til Trier. Det er modigt at udsende den som biograffilm, for i sidste ende er filmen ikke andet end en kunstnerisk duel mellem to personligheder i dogme-agtige billeder og appellerer dermed ikke særlig bredt. Der er lagt klar vægt på processen – altså Triers metode og Leths overvejelser – mens resultatet af Leths anstrengelser, de små film, ikke diskuteres i den grad man kunne have ønsket. Det er synd. Alligevel er filmen et ganske interessant eksperiment først og fremmest pga. dens legesyge og tilfældige facon, som samtidig også rummer dybere filosofiske overvejelser og ikke mindst et fascinerende indblik i to kunstneres arbejdsmåde. Hvis man interesserer sig for film som andet end amerikansk mainstream og kan holde Triers til tider prætentiøse attitude ud, så er “De fem benspænd” en anderledes og original dokumentarfilm om kunsten at lave film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 El vez 20 år siden

Glæder mig til at se den :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#2 filmz-cko 20 år siden

Nu ved jeg lidt bedre hvad jeg skal forvente af denne titel jeg har hørt nævnt flere gange... og glæder mig egentlig.
........................................
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Gravatar

#3 SpielbergFreak 20 år siden

Det lyder jo ganske enkelt forfærdeligt.
Gravatar

#4 filmz-sigMa 20 år siden

Jeg tror, at enten så elsker man den ellers så hader man den!
__________________
www.hpsolutions.dk
Gravatar

#5 Tylerdurden 20 år siden

Har set den og var positivt overrasket. Den er helt sikkert et kig værd.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#6 skittlez 20 år siden

Så lige anmeldelsen i Bogart og kunne med det samme genkende stilen i Leth's tegnefilm... Det er jo den geniale Bob Sabiston (ok, kendte ikke hans navn, fandt det på imdb), men ihvertfald gutten som lavede animationen til Waking life!
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#7 chandler75 20 år siden

Bogart? ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#8 skittlez 20 år siden

sorry... Filmland self. Jeg er meget langsom :)
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#9 El vez 20 år siden

Bohooo.. jeg vil oss ha Ole M. tilbage!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#10 Martindan 20 år siden

Glæder mig rigtig meget til at se den...

Tror den filmiske duel mellem Leth og Trier bliver meget underholdende... og nok også visuel flot..

Hvert fald interessant...
for cryin' out loud......

Skriv ny kommentar: