Filmen er baseret på en roman af Nicholas Sparks, der også stod for det litterære ophav til tåreperseren “The Notebook”, men den film havde en langt mere velspillende rollebesætning samt en mere spændende historie, hvori figurerne udviste en dybde, der slet ikke et tilstede her. Den var også betydeligt bedre instrueret, og selvom svenske Lasse Hallström ikke er nogen stor instruktør, så er det alligevel overraskende at se ham fejle så totalt, som han gør i denne sølle omgang, der har candyfloss i stedet for sjæl. Ja vist, de lider så frygteligt meget deroppe på lærredet, men det er trods alt ingen grund til at bringe lidelsen videre til tilskuerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 mbk 13 år siden

Ja, så stikker man i hvert fald ud i dette forum...

Jeg så filmen i dag til babybio i Falkoner og synes den var fantastisk. Ja, det er virkelig en tøsefilm og den får bestemt ikke for lidt, når det kommer til prøvelser det arme par må igennem i forsøg på at få hinanden - men det er jeg så også i den grad vild med i film, så jeg synes den var præcis ligeså romantisk som jeg havde forventet.

Indrømmet... Det er ikke stor filmkunst og jeg synes faktisk at anmeldelsen her var ganske morsom. Har dog lært for længst at anmeldelser af romantiske film ikke kan bruges til noget. Det er en genre som altid får grimme ord med på vejen - jeg elsker den slags film alligevel - og skal helt klart eje Dear John når den kommer på dvd :-)
Gravatar

#12 Lord Beef Jerky 13 år siden

Jeg synes godt om Hallströms film indtil videre... selv de lidt kedeligere af slagsen, har en form for unik charme. Traileren har i hvert fald ikke afskrækket mig, anmeldelserne har dog til dels... men jeg ser den stadig, men venter sgu nok til blu-ray'en.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#13 Yoda 13 år siden

mbk (11) skrev:
Har dog lært for længst at anmeldelser af romantiske film ikke kan bruges til noget. Det er en genre som altid får grimme ord med på vejen


Ahh, "altid" er måske lige hårdt nok ;-)

Jeg kan nu fremtrylle ganske mange eksempler på anmeldelser af film i den romantiske genre, der har fået gode ord med på vejen. Her ikke mindst Roger Ebert, der kastede hele 3 1/2 stjerne efter "Pretty Woman", da den havde premiere i 1990 :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#14 filmz-Bruce 13 år siden

Klasse anmeldelse :) Jeg er en af dem, som holder meget af Notebook, men det kræver en instruktørmæssig balancegang at manøvrere sig sikkert igennem manuskripter af denne art. Cassavetes afkom formåede dette med Notebook, men mærkeligt nok, er selveste Lasse Hallstrøm nu faldet igennem og det kan undre, ovenpå hans åbenbart ret succesfulde Hachiko.

Her ikke mindst Roger Ebert, der kastede hele 3 1/2 stjerne efter "Pretty Woman", da den havde premiere i 1990 :-)


Og 3½ efter Notebook :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#15 stoffer 13 år siden

#11 - Romantiske film kan vel være gode eller dårlige på lige fod med alle andre film. Tror ikke det findes en sammensværgelse blandt anmeldere om at synes dårligt om film fordi de ligger inden for en specifik genre.

Men i alt fald får jeg helt lyst til at se den. Den lader jo til at være helt urealistisk dårlig. Fed, fed anmeldelse!
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#16 mbk 13 år siden

stoffer (15) skrev:
#11 - Romantiske film kan vel være gode eller dårlige på lige fod med alle andre film. Tror ikke det findes en sammensværgelse blandt anmeldere om at synes dårligt om film fordi de ligger inden for en specifik genre.




Der findes bestemt både gode og dårlige romantiske film. Jeg synes bare, at langt de fleste film i denne genre får hårde ord med på vejen (især når det drejer sig om "teenagefilm"), når de bliver anmeldt og derfor kan jeg sjældent bruge dem som pejlemærker efter hvilke film som er de gode og hvilke er de dårlige. Jeg læser anmeldelserne alligevel fordi de fortæller meget om hvad filmen handler om, og ud fra det beslutter jeg om jeg skal se filmen e/quote].

Som alt andet med film handler det i sidste ende om personlig smag. Jeg har nok bare dårlig filmsmag i manges øjne (kan i hvert fald rigtig ofte godt lide de film som får rigtig mange hug af anmelderne). Det kan jeg godt leve med :-)
Gravatar

#17 Tommy Kristensen 13 år siden

Jeg er også en af dem der fandt "Notebook" ret god, og har derudover altid været meget begejstret for Hallströms film, så jeg gav "Dear John" en chance - og endte faktisk med at blive overrasket. Overrasket over, at filmen ikke er SÅ elendig, som man måske kunne forvente efter at have læst Sørens anmeldelse, men forventninger var godt nok også banket i bund.

Står man lige og skal have revet 100 minutter ud af kalenderen, og er alt malingen på væggene tørret - ja, så kunne man da nuppe "Dear John". Det er en af de film der er glemt i det øjeblik man trykker på eject.
Gravatar

#18 filmz-jonasgr 13 år siden

DR Filmland er hårdere i deres bedømmelse. De giver en af deres sjældne 0 pile til filmen. Til gengæld en ganske morsom anmeldelse.

http://www.dr.dk/P1/Filmland/Anmeldelser/2010/Dear...
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#19 ks 13 år siden

Jeg klipper lige højdepunktet ud af DR's anmeldelse for god ordens skyld. Det er simpelthen grinagtigt godt skåret!

Det er altsammen til at dø lidt af grin af, men jeg grinte allerhøjest af 'Dear John', da pigen - der har en nevø med autisme og desuden er en rigtig hestepige med langt gyldent hår og den slags - fortæller sin soldaterkæreste, at hun overvejer at åbne en sommerlejr, hvor børn med autisme kan ride på hest. 'Er den idé for langt ude?' spørger pigen i et brev. Her burde soldaten have svaret noget i retning af: 'Ja, selvfølgelig. Tag dig sammen. Lad ungerne leve deres liv i fred. Jeg benytter iøvrigt den her glimrende lejlighed til at slå op med dig.' Men istedet svarer han begejstret: 'Det er en perfekt idé!'
Gravatar

#20 filmz-T-bird 13 år siden

Adr! Den film springer jeg over.

Skriv ny kommentar: