Med “Den forbudte by” har Zhang Yimous ambitioner muligvis været store på det dramatiske plan, og slægtskabet med klassiske værker som Shakespeares “King Lear” lader sig ikke fornægte. Men resultatet er desværre et ganske andet og langt mindre medrivende værk, som alle de farvestrålende scener til trods kun momentvis imponerer. Og dertil kommer ikke mindst en blåøjet slutning, der grænser lidt for meget til Yimous tilsyneladende hang til fascistoide styreformer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Jeg er ganske uenig i vurderingen af Yimous nyeste epos. I mine øjne er den fuldt ud på højde med mesterværket "Hero", omend den satser på at være storladen via andre greb. Det er rart at se, at Yimou kan overraske med sin overvældende bombastiske stil, der dog ikke bliver en gentagelse af fordums vilde farver, kameratriks og CGI, men bruger kostumerne og set design i en vanvittig grad til at skabe det ene smukke tableau efter det andet.
Det er som at være vidne til Shakespeare (når han er bedst) bare på kinesisk og udsat for en visuel kraft af den gudsbenådede art.
Imo er det især den dramatiske tragedie der fænger og bærer filmen oppe, mens stilen blot er 'icing on the cake' (i modsætning til "Hero" eller især "Flying Daggers", der havde en ret tynd og ordinær historie).
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#2 filmz-Flaming Homer 16 år siden

Jeg ser absolut en parallel til Shakespeare, men personligt synes jeg den rammer ved siden af. Det bliver tungt og kedeligt sammenlignet med Shakespeares lette og elegante tråd.
Gravatar

#3 duuk74 16 år siden

Flot men dræbende kedelig.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#4 gravity 16 år siden

jeg vil godt støtte op op anmelderens karakter, men syntes nu at filmen adskiller sig meget fra de to første i trilogien. Det er en sand shakespeare Tragedieei og har man det svært med den slags, er handlingen i denne film nok svær at karpere
Gravatar

#5 filmz-Bruce 16 år siden

Troede ikke jeg ville gi' Yimou en chance, for jeg har fundet både "Hoppende drage, galpende hund", "Hero" og "Flyvende daggerter" visuelt flotte, men indholdsmæssigt ligegyldige. Men Shakespeare delen tiltaler mig meget, så den må ses.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 mr gaijin 16 år siden

#5 "Tiger springer ud af skabet, Drage bliver i skjul" er ikke af Yimou, men af Ang Lee.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 16 år siden

#6 Aaah så skal han ikke have den skudt i skoen!!! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 mr gaijin 16 år siden

Jeg var ikke imponeret. Dramatisk virkede den ikke på mig. De er helt utrolig langsom til at fyre op om en fuldkommen banal og forudsigelig plotudvikling. Gong Li er en fantastisk skuespillerinde, men hendes tårer rørte mig ikke i denne film. Med andre karakterer kom jeg ufrivilligt til at grine visse steder.

For eksempel da den yngste søn går amok, fordi han ikke har fået nok opmærksomhed.


For mig lignede det mere en formiddagssæbeopera pakket ind i flotte kostumer og scenografi snarere end en moderne shakespeare-fortælling. Shakespeare fortalte med fantastiske replikker og stor dybde i karaktererne. Zhang Yimou er i denne omgang mere interesseret i at filme ceremonier og tårer.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: