“Den forbudte by” er tredje del af kinesiske Zhang Yimous trilogi om et præhistorisk Kina, der også inkluderer “Hero” og “House of Flying Daggers”. Umiddelbart er filmen svageste led sammenlignet med forgængerne, ikke mindst på grund af en langsommelig og kedsommelig indledning, hvor der dvæles for meget ved det i øvrigt prangende og koleriske farvevalg, kostumer og koreografi. Spænding bliver der væsentligt mere af i filmens anden halvleg, hvor højspændt dramatik og afsløringen af en række familiehemmeligheder gør, at “Den forbudte by” fortsat er en hæderlig film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Rawnii 16 år siden

Blev lidt skuffet med hensyn til actionen i denne film, der kunne godt have sket lidt mere ligesom i Hero eller House of flying daggers. Men stadig underholdning nok til at ihvertfald leje, men ikke 150 kr. værd
Gravatar

#2 Tylerdurden 16 år siden

Jeg ahr ikke set Hero eller House of flying Daggers, så jeg vil sige at ejg var ganske godt underholdt. Filmens billedeside er fabelagtig smuk. Farverne, lyset og klipningen fortjener en Oscar nominering. Tror hellere jeg må få set de to forgående film.
Bestemt anbefaldelses værdig.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#3 Highland Park 16 år siden

Kedelig, dybt forudsigelig affære med til tider direkte tåkrummende skuespil. Dybden er postuleret, dramaet engagerer ikke, det episke udebliver og kampscenerne (pånær den i dalen) bliver eksekveret uden dynamik og er tilmed forfærdeligt redigerede.
Hverken en ellers så karismatisk, intuitivt begavet skuespiller som Chow Yun Fat eller underskønne, talentfulde Gong Li kan redde filmen. De kæmper begge med et tyndt, overfladisk manuskript og en flok amatøragtige skuespillere, der ikke kan fylde deres roller ud og give dem noget seriøst modspil.
Bevares, kostumerne og billederne er flotte men skinnet bedrager. Kan bestemt ikke anbefales. Zhang Yimou burde vende tilbage til de små, intime dramaer, som er hans styrke og lade andre, såsom Chen Kaige om at lave storladne, episke fortællinger (tænker især på "The Emperor and the Assassin" - fantastisk film).
Denne film var en af de største skuffelser og dårligste oplevelser i biffen forrige år.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: