Filmen er ganske enkelt et mesterværk og får her en udgivelse der er den værdig. Den tekniske side er rigtig god og ekstramaterialet er godt og fyldestgørende. Du må eje denne dvd. Så simpelt kan det siges.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Bruce 18 år siden

#20 Reelt enig :)

Med Untergang har man 10 dage og en periode, som ikke ligefrem var en skabelon for de 12 års nazi regime. Det er sidste udskænkning, baren lukker og rotterne forlader skuden.

Skal dog siges at Speer faktisk som den eneste gik imod Hitlers ordrer de sidste 2 måneder. Hitler havde beordret "scorched-earth" taktikken. Brænd al industri af i Tyskland, så der intet var til de allierede eller de civile for den sags skyld. Dette nægtede han. Men manden var så dygtig til at holde den tyske industrielle krigsmaskine på max, så man også siger dette forlængede krigen med op til 2 år.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 azathoth 18 år siden

Jeg har ved nærmere eftertanke revideret en smule i anmeldelsen. Som Vassago skriver så var disse folk jo ikke gode samaritanere, der aldrig havde gjort en flue fortræd. At de i filmen viser en række sympatiske træk, er jo ikke ensbetydende med at de ER sympatiske. Det var ikke min mening at de skulle fremstå som 100% sympatiske da jeg skrev anmeldelsen, hvorfor jeg har ændret lidt på ordvalget.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#23 filmz-ataris 18 år siden

#11 - Hvad med os der burde kunne forstå tysk? :(
still cuckoo for cocoa puffs
Gravatar

#24 weebs 18 år siden

Fuldt hus til Hitler...
Det kan være man skulle se filmen.. :)
"På en førstegangsbesøgende filmnørd virker denne tråd måske fremmed og skræmmende" -davenport
Gravatar

#25 mimic 18 år siden

ja god film, fik lige set den idag, men en ting jeg altid har undret mig over, med hensyn til det gift de tog dengang, hva er det for noget, og hvordan kan det virker så hurtigt med at dræbe et menneske?
Gravatar

#26 filmz-Bruce 18 år siden

#25 Der er som regel tale om cyanid piller.

Cyanid tilhører en gruppe af kvælende gifte, hvor også kulilte, kvælstof og svovlbrinte findes. Fælles for stoffer i denne gruppe, er deres evne til at forhindre transport af ilt til cellerne, for eksempel ved at konkurrere med ilt i blodets hæmoglobin (som beskrevet for kulilte nedenfor), eller ved at gribe ind i transporten af ilt i de enkelte celler, som det beskrives i dette afsnit for cyanids vedkommende.
Røg fra brand i forskellige kunststoffer, for eksempel skumplast eller vinyl, eller naturstoffer, for eksempel uld eller silke, indeholder ofte store mængder blåsyre (cyanbrinte eller hydrogencyanid). Cyanid kan også bruges, eller blive dannet, i forbindelse med forskellige industrielle processer for eksempel produktion af opløsningsmidler, plastic eller ved elektronikfremstilling. Cyanid findes i cigaretrøg og kan endvidere udvindes fra visse planter, for eksempel bitre mandler116. Cyanid findes også i saltform, hvorfor forgiftning ved indtagelse kan ses116.
Cyanid standser cellernes stofskifte ved at påvirke cellernes mitochondrier. Mitochondrierne er cellernes "energifabrik": Gennem en række komplicerede processer omdannes næringsstoffer og ilt til energi, som kan bruges i cellen. Cyanid inaktiverer bestemte enzymer i mitochondrierne, som er nødvendige for, at ilt kan indgå i reaktionen. Resultatet er akut iltmangel på cellulært niveau, uanset hvor meget ilt, der er til rådighed i eller omkring cellen116. Cyanid kaldes, sammen med visse arsenforbindelser, for blodgifte og har under begge verdenskrige været enten anvendt eller oplagret169.
Symptomer på forgiftning med cyanid afhænger af dosis: Ved små doser er symptomerne øget puls og blodtryk, hovedpine og åndedrætsbesvær, som ved stigende dosis ændrer sig til langsom puls, lavt blodtryk, omtågethed, krampe, øget vejrtrækningsfrekvens, shock og bevidstløshed eller ved svær forgiftning bevidstløshed med hjertestop og åndedrætsstop116.
Cyanid har en svag lugt af bitre mandler, men i mange tilfælde må mistanken om forgiftning med cyanid opstå på baggrund af omstændigheder ved ulykken eller symptomerne. Selv små mængder cyanid kan føre til alvorlig forgiftning på kort tid, og forgiftning af flere personer på samme tid ses ofte ved ulykker med cyanid.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#27 mimic 18 år siden

26, takker for infoen :) men synes stadig det uvirkeligt at man kan dø så hurtig og i nogle film siger de at man bare dør uden at føle smerte, men ifølge det du viste derop vil der være noget smerte.
Gravatar

#28 filmz-Bruce 18 år siden

#27 Er jeg heldigvis uvidende om ;) Man siger også at hummere ikke mærker når de kommer levende i kogende vand. Men ingen kokke har hidtil villet bevise det!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#29 dyg 18 år siden

#28 - Du må være vores Myth-buster. Igang med at afprøve myterne.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#30 azathoth 18 år siden

#28: Jep... hop ned i noget kogende vand og fortæl os om du kan mærke det! ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!

Skriv ny kommentar: