Med de forholdsvis store navne involveret kunne man have ønsket meget mere af “Desperation”, men materialet er simpelthen for svagt og uinteressant et grundlag for filmatiseringen. På dvd er den tekniske præsentation stort set i orden, men man har valgt ikke at tilføje noget ekstramateriale, hvilket må siges at være skuffende efter dagens standarder.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-kikuchiyo 16 år siden

Jeg kunne ikke engang se den færdig..
Den er tåbelig og langt fra Mick garis' tidligere King-filmatisering af The Stand som fungerede meget bedre!
Gravatar

#2 NOWhere 16 år siden

Bogen er ganske udemærket, men absolut heller ikke en af Kings bedste. Skal helt sikkert IKKE se denne produktion!
Gravatar

#3 filmz-Is 16 år siden

ja, en film jeg aldrig kommer til at se. Synes bare at det er så dumt at lave sådan nogle latterlige film...
Gravatar

#4 Kisbye 16 år siden

Lyder som endnu engang typisk Stephen King religionsfimseri.
Det leder tankerne hen på The Stand.
de to første afsnit var rigtig gode med en anarkistisk stemning af en verden i opløsning og forfald.
Hvorefter de sidste 2 afsnit var så kvalmende religiøst, at man ligesågodt kunne være dem foruden.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#5 DarkLight 16 år siden

Jsg synes faktisk at bogen er ret god. I hvert fald bedre end fortsættelsen.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#6 filmz-Erroneus 16 år siden

Den kristne propaganda ødelægger totalt slutningen, op til der er den faktisk ret god.
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#7 ace#1 16 år siden

#5
Ja for satan!! Endelig var der én der havde læst begge bøger, og det er jo nærmest utroligt så meget Regulatorerne bare går amok!
Jeg synes faktisk også at Desperation er en ret fin bog, men var også forberedt på, at filmen nok ikke helt kunne leve op til sit forlæg.
Faktisk sad jeg og fik lidt ondt af de stakkels skuespillere i løbet af den i øvrigt alt for lange film. Jeg synes faktisk at den unge Shane Haboucha gør det helt godt, men jeg synes han har fået tildelt ret urimelige kort af manus forfatteren. De replikker han skal leverer, som den nærmest alvidende udavlgte af gud, som hele tiden skal give gruppen svar på hvad de nu skal gøre, kunne man ligge i munden på Robert De Niro, uden det ville blive mærkbart bedre!
Det er så kliché tungt det drengen skal leverer - men jeg synes faktisk han kæmper en brav kamp!
Et point ekstra for dét fra mig.
3/6
Gravatar

#8 ks 16 år siden

For fanden, jeg var ikke engang klar over, at denne bog var blevet filmatiseret. Jeg læste den for, efterhånden, mange år siden - 8-9 eller deromkring. Desværre husker jeg ikke meget fra den, men det vigtigste husker jeg trods alt. Jeg syntes nemlig, dengang, at det var en fremragende bog, selvom det bliver lidt mushy-mushy forvirrende og religiøst mod slutningen, så er selve opbygningen fantastisk.

Samme fornemmelse havde jeg lidt med The Stand. Men, nu er jeg erklæret tilhænger af The Stand og vil med glæde forsvare den til det absolut sidstskrevne ord. King har desværre aldrig været særlig god til at runde sine bøger af, noget både Desperation og The Stand bærer meget tydeligt præg af. Eller, The Dark Tower serien, som virkelig også begår sig lidt uheldigt i de sidste par bøger. Ikke desto mindre er man nød til at se bøger (og film) i en form for helhedsperspektiv og her syntes jeg, at både The Stand og Desperation fungerede rigtig godt. Jovist, de besidder begge anti-klimatiske slutninger, men dette alene gør dem - i min verden - ikke til dårlige bøger, for jeg havde trods alt stor glæde af størstedelen. Måske bedømmer vi ofte bøgerne udfra deres slutninger fordi det er vores sidste indtryk af den? Ikke desto mindre vil jeg stadig anbefale alle at læse både The Stand og Desperation, men simpelthen bare at forvente en form for anti-klimatisk og (indrømmet) halv-religiøs afslutning.

Så, det var lidt om bøgerne :) Har faktisk ikke engang fået set "The Stand" mini-serien, af ren frygt for, at den ikke kan gøre så fremragende en roman retfærdighed.
Gravatar

#9 Kisbye 16 år siden

#8
Enig.
Jeg har ikke læst "Desperation", men jeg har læst "The Stand".
Første halvdel af "The Stand" er også en fremragende bog.
Langt bedre og omfattende end tv-serien.
Men der går for meget religion i anden halvdel.
Man kunne have afrundet bogen og samtidig have gjort den nemmere at slæbe rundt på (Enhver autonom burde være stolt over at have denne mursten i sit arsenal)

Jeg var også engang den glade ejer af "The Dark Tower" serien til og med nummer 4.
Desvære var der nogen der brød i mit kælderrum og rendte med dem alle.
Jeg troede faktisk serien sluttede med nummer 4, men jeg kan godt se at jeg skal på biblioteket og låne de sidste.

The Stand og The Dark Tower serien er beviser på at Stephen King forstår at skildre anarki og opløsning på en medrivende og fangende måde.
Måske kun overgået af Dennis Jürgensens fremragende bidrag til zombiegeneren "kadavermarch" (Er der forræsten nogen der ved hvordan det går med filmatiseringen af bogen?)
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#10 blymchen 16 år siden

Denne film er så dårlig den ikke engang fortjener éen stjerne!

Hvis nu den lille irriterende prædikant havde fået revet krødderen af i starten af filmen, ku den måske med lidt go vilje leve op til de to stjerne den har været heldig nok at få.

Skriv ny kommentar: