Hvis man har svært ved at bestemme sig for, hvilken Bond-film man skal smække på afspilleren på en tilfældig, kedelig aften, vil “Diamonds Are Forever” altid være et glimrende bud. Det er uden tvivl en af seriens mest pure underholdende film, selvom man måske godt kunne have savnet lidt mere jordnær alvor i kølvandet på “On Her Majesty’s Secret Service”. Billed-, lyd- og ekstramaterialemæssigt imponerer disse ‘Ultimate Edition’-udgivelser stadigvæk enormt.

James Bond vender tilbage i ”Live and Let Die”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 NightHawk 17 år siden

Ja her må jeg så erklærer mig for totalt uenig. 5/6 placerer jo så "Diamonds Are Forever" lige under de bedste i serien, hvilket i mine øjne er komplet misvisende.

Hvis man lige skal ta' de få positive ting vdr. filmen først består det i min vudering ikke af andet end 3 ting. Intro scenen hvor Connery med et ondt skulende blik er på et nådesløst hævntogt for, at udryde manden der dræbte hans kone. Her fornemmer man en mørk og helt anderledes barsk tone end resten af filmen. En Bond film som jeg mere ser som en uheldig drejning mod Roger Moore's stil, end en cool intro til 70'erne.

Titelsangen er igen en sand fornøjelse, som det jo altid er standarden når Shirley Bassey står foran mikrofonen. Smuk og kraftfuldt nummer, der havde fortjent end bedre film.

2 scener i selve hovedhistorien, gør kun indtryk for mit vedkommende. Den ene er en kampscene imellem Bond og en korrupt agent ved navn Peter Franks, der foregår i store dele af scenen på et ekstremt lille område, nemlig i en elevator. Det er rigtigt godt og medrivende lavet. Den anden scene er en biljagt midt i Las Vegas, hvor Bond udmanurerer det evigt dumme amerikanske politi. Selv om det er en cool sekvens, har den så alligevel sine problemer. Bla. en ret pinlig detalje, der består i at Bond kører op på to hjul i bilens højre side for at komme ud af en smal gade. Men da der så blir klippet til bilen forfra, i det den kommer ud på den brede vej igen, ja så kører bilen nu på forunderlig vis på 2 hjul i venstre side. Ret kikset!

Og så til de negative punkter :

Connery burde aldrig ha' vendt tilbage. Det er tydelig, syntes jeg, at han mangler gløden og pasionen for at spille Bond. Han dalrer nærmest ligeglad rundt og kører rollen på rutinen, uden nogen form for indlevelsesevne.

Jill St. John, som Tiffany Case, er lettere irriterende og dum gås agtig og slet ikke på niveau med tidligere Bond babes, især ikke når man ser tilbage på den forrige "On Her Majestys Secret Service".

Hun blir dog overgået af de mest kiksede håndlagere i Bond universet ever, det bøssede gøg & gokke par, Mr. Wint og Mr. Kitt. Et par fjolser der er mere til grin end noget andetsom heldst andet. Kan slet ikke se det morsomme/seje i de to latterlige figurer. Muligt at deres overdrevede exentricitet sku' være underholdende. Det syntes jeg bare slet ikke den er.

Overskurken Blofeld, blir underligt underspillet af en fesen og fejlcastet Charles Grey. At Blofeld nu har fået hår, ser ret kikset ud, men det er intet i forhold til den mirakelkur han åbenbart har gennemgået siden sidst, hvor han jo brækkede nakken og blev lam i benene. En detalje som blev kløgtigt brugt påny i åbningscenen til "For Your Eyes Only". Det er fuldstændigt tåbeligt, at man ignorerer den forrige films handling på den måde i "Diamonds Are Forever". Og når Charles Gray i sit kropsprog så samtidig ligger så langt fra både Donald Pleacence og Telly Savallas version af Blofeld, ja så kan helheds indtrykket af ham og figuren da kun blive hoverystende ringe.

Plottet som så, er en lunken flaske champagne. En omgang malplaceret komik i en usmagelig bølge af gumpetung action. Afslutningen der foregår på Blofeld's hemmelige base er så flad og uspændende, at man sidder tilbage med et lettere opgivende udtryk. Ikke engang en dynamisk duel med Bond og Blofeld får man. Nej, Blofeld hænger blot og dingler i sin speedbåd tilsidst, da Bond har hægtet ham fast via en kran.

Tåbelig film hele vejen rundt. Derfor ryger den med lidt go' vilje ikke højere op end 2/6.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

#2 17 år siden

#1: Jeg er enig med dig langt hen ad vejen. Særligt er de to bøsser helt idiotiske.

Og hvad med den scene, hvor (jeg gider ikke sætte spoilertags på en film fra før de fleste brugere blev født) den bedøvede Bond bliver efterladt i et rørstykke, der næste morgen bliver løftet ned i et hul og svejset til? Det er da for lamt. Fint nok at Bond altid skal lide en rafineret død, med at han dør her forudsætter:

1) at han ikke vågner af bedøvelsen, inden bygningsarbejderne møder på arbejde og går i gang med netop denne opgave.

2) at bygningsarbejderne ikke opdager ham, når de løfter røret med kranen - det er et meget kort rørstykke.

3) at han bliver kvast / brændt af svejserobotten - hvilket han jo rent faktisk undgår uden det store besvær.

(Nu bliver jeg sgu lidt i tvivl, om det er i denne Bond-film den rørscene findes :-D )

Det er ikke den eneste gang, hvor de to bøsser prøver sig med et idiotisk mord. Hvad med der, hvor de dræber en ved at komme en skorpion ned i hans skjorteåbning. Come on, er det noget de har kopieret fra folkeskolen, dengang de drillede tøserne ved at proppe lidt sne ned ad deres nakker (eller måske i deres tilfælde drengenes nakker)?

Ikke at forglemme et andet attentat mod Bond, som de to står for: Det med kremeringen af kisten. Håbløst igen. Kremeringen afbrydes, for at man kan fortælle Bond, at man føler sig snydt p.g.a. falske diamanter.

Nej, det er heller ikke en af mine favoritter. Det virker mere som en Pink Panther-film.

Den pinlige blooper med bilen, som Guf nævner, er en klassiker!
Gravatar

#3 filmz-playstation 17 år siden

Fuldstændig latterlig Bond film. Hvordan den kan få mere end 2 ud 6 seks stjerner...
Gravatar

#4 kasper.jen 16 år siden

Det er super fed underholdning! 5/6!

Skriv ny kommentar: