Ellers er “Dig og mig” er modigt forsøg på at tage hul på et svært og følsomt emne på det store lærred. Men hvor film som Per Flys trilogi “Bænken”, “Arven” og “Drabet” bliver socialrealistiske mesterværker, som skildrer skæbner, der er direkte svære at være vidne til, falder “Dig og mig” ned i sprækkerne og vil hverken ud eller ind. Der er potentiale i filmen, men denne gang er det mere en stiløvelse end den ægte vare.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 rubkick 15 år siden

Tak for anmeldelsen. Det ser ud til, at man kan springe denne over. Jeg hørte Politikens filmanmelder Kim Skotte i tv2 tidligere i morges, og han var heller ikke så begejstret, men gav den dog 3 stjerner. "Sober, men bedre egnet som novellefilm" tror jeg, han sagde.

Værd at bemærke er brugen af den afdøde rapper Natasjas coverversion af 80'er-hittet "Dig og mig", som hænger fast i øregangene længe efter både traileren og selve filmen. Hvorfor netop den sang er valgt til filmen ud over det bogstavelige sammenfald af titler, kan man studse lidt over, men den skal nok sørge for at hype filmen i sig selv.

I og med at Natasja døde alt for ung, vil publikum vel associere sangen med en ung kvindes død, så på den led passer den fint ind i filmens tematik - uanset hvad sangen måtte handle om på overfladen. Jeg kan i øvrigt sagtens forestille mig, at filmen har fået sin titel efter denne sang, men det er et gæt.
Gravatar

#2 filmz-DocDoom 15 år siden

Jeg har alene bidt mærke i, at man ikke har genbrugt det gamle Dieter's Lieder-nummer "Dig og Mig", men i stedet har lavet en genindspilning, som de unge vil ha' det.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#3 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

Remake, remake, remake ... hvornår lære unge om originaler :(

Anywho der var forpremiere forleden på filmen forleden dag, og det virker virlig et stærkt trekløver der vil gøre noget for unge skuespillere og skuespillet på såvel teater, som i filmens verden, så alene af den grund bør man støtte filmen, så den måske kan få flere eksperimenterende filmprojekter med unge talenter på banen.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#4 mr gaijin 15 år siden

#3 Jeg vil gerne støtte den. Jeg ved bare ikke, om jeg også har lyst til at se den :p
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#5 Collateral 15 år siden

Jeg er dybt uenig i anmeldelse, fandt filmen relevant, og virkelig godt skruet sammen. En helt anderledes slags film, på dansk grund i hvert fald, og stærkt skuespil, af ALLE i filmen. Filmen rammer ikke bare kræft, men døden generelt, og hvordan forandring rører os alle sammen hele tiden, og det syntes jeg må gå henover aldergrænser. Vi forandre os, men verden omkring os forandre sig da i endnu højere grad.

Mit eneste problem med denne film er den i mine øjne fuldstændig fejlpromovering der er foregået, både plakat og trailer ligger op til ungdomsfilm ala "Bagland", så hvis ikke man læser noget baggrunds info, ender der mange mennesker i den sal, som ikke hører til der. Jeg så den i Palads, og der var så sindsygt mange små dumme børn, som ikke kunne lade være at grine hele tiden, og det holder bare ikke. Få nogle vagter ind i den biografsal!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: