“Dom over død mand” er ikke en helstøbt film. Men dét er derimod Jesper Christensens portræt af en aldrende hustyran, der elskede sine tre hunde mere end de fleste mennesker, han omgav sig med. Og i øvrigt udgjorde fortroppen i den moralske kamp mod nazismen – med livet som indsats. Det er en både kropslig og psykologisk imponerende præstation at sidde igennem. Pernilla August giver også noget liv til filmen med sin moderne Maja, der lige dele knepper og morfinmisbruger sig igennem tilværelsen som jødisk forretningskvinde, der er en torn i øjet på nazisterne. Men Torgny Segerstedts muldyrstædige pennekamp mod Herr Hitler, censurmyndigheder og retten til at ytre sig frit er potentielt ren filmdynamit. At få den fortælling til at ende som et sølle trekantsdrama er en fuser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 paideia 10 år siden

Jeg deler til fulde din skuffelse. Faktisk ville jeg nok have givet den 2 stjerner. Jeg var specielt irriteret over Rifbjergs manuskript, der virkede meget kunstigt.
ODI PROFANVM VVLGVS ET ARCEO
Gravatar

#2 Highland Park 10 år siden

paideia (1) skrev:
Jeg var specielt irriteret over Rifbjergs manuskript, der virkede meget kunstigt.
Kanske det manglede lidt sordin? :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#3 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#2

Hehe, det mener Braad Thomsen vist ikke ;-)

http://www.ekkofilm.dk/artikler/magelost-vas/
Gravatar

#4 Highland Park 10 år siden

#3: Ja de hygger sig de to gamle kamphaner. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: