Som helhed virker de ekstra scener i “Redux” ikke positivt. De føjer ikke noget synderligt til filmen, og hvad værre er så trækker de den totale film ned, ved at de får den til at virke meget langtrukket. Som konsekvens bliver slutningen langt mindre effektiv i denne udgave.

Der er stadigvæk nok gode elementer til at kompensere for “Redux” scenerne, men hvis man har muligheden, vil jeg absolut anbefale enhver der ikke har set filmen, at anskaffe sig den oprindelige udgave i stedet. Den er langt at foretrække.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Benway 21 år siden

Er det bare mig eller lyder "Redux" lidt snobbet. Hvorfor kunne den ikke bare hedde "special edition" eller "directors cut"?
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#2 filmz-vassago 21 år siden

Det betyder da bare, bragt eller kommet tilbage. Det er der vel ikke noget snobbet i - det kunne da ikke passe bedre.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 Benway 21 år siden

Joh men hvorfor er det dog på fransk. Jeg mener det er jo ikke en fransk film (gudskelov).

Det havde passet bedre hvis Redux havde betydet "forringet".
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 filmz-vassago 21 år siden

Det hedder altså oxo redux på engelsk, men det er af latinsk afstamning - men det er der jo så meget der er.

Den er da kun blevet bedre af de ekstra minutter, har ikke set mange film der bringer et bedre billede af krigens sande ansigt. "Saving" var jo nærmest til at dø af grin over - bevares den har nogle af de sejeste krigsscener jeg nogensinde har set, men historíen er simpelthen for sovset amerikansk. En anden god krigsfilm af nyere dato er "Savior".
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#5 Michael Andersen 21 år siden

Jeg syntes, at efter DVD er blevet populært er betegnelserne "special edtion" og "directors cut" blevet
så slidte. Der er udkommet en masse DVD`er, som er kommet på markedet som "special edition", men hvor der kun ligger en
trailer og en cast & crew sektion. Det er for tyndt.
Det kan også være en grund til den hedder "Redux".

Benway, jeg kan faktisk ikke forstå, at du ikke kan lide
"Dommedag Nu Redux"

1.Fordi hvis man læser inde på Filmz crewsiden om hvad, du syntes, en god film skal indeholde skriver du at det skal være:
"En der får èn til at undres over tilværelsens mange facetter".
Det gør "Dommedag Nu Redux", med sin måde at vise hvordan det foregik dengang eller hvordan det stadig foregår idag.

2.Du skriver også, at "2001 A Space Odyssey", "Naked Lunch" og
"Touch Of Evil" er blandt dine favoritter (gode valg ivørigt).
De har det til fælles med "Dommedag Nu" at de alle, er instrueret af mænd med et stort ego.
De 4 film oser af personlighed.

3.Jeg ved godt du syntes filmen kedelig, men når du kan lide såkaldte "kedelige" film, som 2001 og Casablanca, kan jeg som sagt ikke forstå du ikke kan lide "Dommedag Nu".

Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 Benway 21 år siden

#5

Okay, det er rigtigt at "special edition" normalt betyder omtrent 5 min ekstra eller et eller andet tilsvarende. Set på den baggrund er det måske meget heldigt den ikke hedder det.

Jeg skal måske lige gøre min mening mere klart: Jeg mener ikke at "Dommedag nu" i den oprindelige udgave er nogen dårlig film. Langtfra. Hvis det var den jeg havde anmeldt ville jeg nok havde givet den 5. Jeg betragter den som en fremragende film, med visse problemer. Bl.a. det at den er så ujævn, og at den, efter min mening ikke kommer til en egentlig tilfredsstillende konklusion.

I "Redux" udgaven synes jeg at de problemer den oprindelige film havde bliver forværret. Filmen er så fokuseret på mødet med Kurtz, at det virker frustrerende at dette møde fylder så lidt i filmen som det gør. De ekstra scener er, efter min mening, generelt ikke resten af filmen værdig.

Mødet med de franske bosættere, synes at falde helt ud fra den stemning som filmen opbygger. Vi sidder på dette tidspunkt i filmen på kanten af stolesædet. Båden er netop blevet angrebet, og stemningen er panisk grænsende til det sindssyge. At vi så bliver revet ud af filmens handling i 20 min, for at se et stykke der virker som om det hører til en helt anden film, synes jeg er uheldigt. Da båden sejler videre igen er vi kommet ud af den stemning af gru som filmen så smukt havde opbygget.

Med hensyn til dine spørgsmål/kommentare:

1. Ja, men det er efter min mening ikke nok at filmen har noget på hjertet. De andre dele skal også fungere.

2. Tak. Ja det er åbenbart en forudsætning for at lave gode film at man har en kæmpe ego. Det er vel egentligt også forståeligt nok, uden det ville man næppe have modet til at lave en film der adskiller sig fra det alle andre laver. Man skal vel på et eller andet niveau tro man er genial. Hvis "Dommedag Nu" har en egentlig styrke så er det netop at den er meget personlig.

3. Well, jeg har aldrig opfattet "2001" og "Casablanca" som kedelig. Jeg mener ikke at "Dommedag Nu" er kedelig som sådan, jeg mener blot at den har visse dele som jeg synes er lidt uinteressante.

Anyway, jeg håber at det gør min mening mere klar.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: