“Drabet” er en intens skildring af en mands forsøg på at holde fast på rammerne i sit liv, hvor han må tage stilling til sine politiske holdninger og følelsesmæssige relationer. De følelsesmæssige tråde har Fly fint styr på, men de politiske hænger og blafrer løst i vinden, som en god idé, der aldrig rigtig bliver ført ud i middelklassetilværelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 JannikAnd 18 år siden

Synes slet ikke filmen kan hamle op med de øvrige i trilogien. Historien er langt mindre spændende fortalt, end hvad man kan forvente af Per Fly. Jeg var bedøvende ligeglad med karakterenes skæbner - hvilket var det komplet modsatte i mesterværket "Arven".

Det er nok godt over et halvt år, jeg så den til screening, men jeg kan ikke forestille mig, at filmen er blevet ændret drastisk siden da...
Gravatar

#2 filmz-tox 18 år siden

jannikand: din mening står godt nok i skarp kontrast til nærmest samtlige anmeldere i det danske land, fordi der er da ikke grænser for, hvilke rosende ord de finder frem.

Personligt glæder jeg mig meget til at se filmen, og efter Bænken og Arven er forventningerne helt i top.
Jesper Christensen er efter min mening Danmarks bedste skuespiller p.t., og en dejlig afveksling fra Tordenskjolds soldater (Ulrich Thomsen, Nicolaj Lie Kaas, Mads Mikkelsen, osv)
Gravatar

#3 ks 18 år siden

Jeg var heldig at se filmen i onsdags, og jeg må indrømme, at jeg var meget imponeret. Filmen er lidt fokuseret og formår, som anmelderen også skriver, ikke helt at binde alle trådene til sidst. Men til gengæld sidder følelserne helt udenpå, og er man til film hvor der er massser at føle på, og masser at tolke på, så er Drabet en fremragende film. Skuespillet er i øvrigt eminent, og der var endda nogle scener der gav mig regulært gåsehud, så meget kraft var der!
Gravatar

#4 Yoda 18 år siden

Skal se den i aften - glæder mig!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#5 ks 18 år siden

Politiken's Kim Skotte har givet filmen 6/6, og der er vist rimelig stor enighed blandt anmelderne om, at filmen er et mesterværk.
Gravatar

#6 filmz-christ 18 år siden

#5 4/6 i Berlingske. Den ligger på 77% på Scope, det svarer til 4,5/6, så mesterværk og mesterværk, men ja Kim Skotte synes den er spitze!
Gravatar

#7 lagoni 18 år siden

Jeg så den også i onsdags og må indrømme at jo mere jeg tænker over den, jo værre bliver den. Lidt for usammenhængende og ufokuseret. Den er da langtfra dårlig, men i modsætning til en del andre, synes jeg ikke den formår at krybe under huden. Og hvis man skal sammenligne med de andre, foretrækker jeg klart Arven.

Men jeg vil tro den vinder ved gensyn, det lader jo til man bør give den en chance til engang.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#8 JannikAnd 18 år siden

#2

Jeg mener, skam heller ikke, at det var makværk, men efter "Arven", som jeg synes er Dansk Filmskats bedste i nyere tid - foruden "Festen", naturligvis - havde jeg store forventninger. Men det var en omgang uvedkommende rod. Og jeg var ikke ene om denne mening; så den sammen med en håndfuld udvalgte fra min filmklasse samt vores filmlærer, og vi var alle enige om skuffelsen.
Men okay, det var i januar. Det kan være, hr. Fly brugte den efterfølgende tid til at skyde nye scener efter min kritik :)

Se filmen, så kan vi diskutere, hvorvidt danske film bliver glorificeret af danske anmeldere :)
Gravatar

#9 jessup 18 år siden

Jeg glæder mig til at se den idag - var ikke super tilfreds med Arven.
This is just until June
Gravatar

#10 jessup 18 år siden

Jeg har set den nu og hvor filmen har mange jokes om den nu midaldrende middelklasses fallit i forhold til fordums idealer så trækker filmen hverken lange tråde om skyld og afløb for skyld, politisk engagement eller mangel på samme, troen på at man kan starte på ny med "blank slade".

Man kunne hævde at filmen ikke ønsker at hævde noget sådant men i så fald ved jeg ikke rigtigt hvad den vil.

Jeg er enig med anmelderen i karakteren og jeg mener at filmens force er mageløst skuespil og perfekte afstemt scener dog med lettere overspil af Bille som er travlt optaget af at se ud som om man skal se ud når man virkelig føler - jeg var også lettere irreteret over Fich men det skyldes manus.

Det jeg skriver virker meget kritisk men det skal ses i tillæg til det anmelderen allerede har skrevet.

Politikens ****** virker helt mageløst positivt også når man læser analysen/begrundelse.

This is just until June

Skriv ny kommentar: