“Elefantmanden” er en af filmhistoriens mest hjerteskærende og bevægende værker. Alle skuespillerne mønstrer ufejlbarlige kraftpræstationer, billedsiden er dyster og fortryllende, og replikkerne er uforglemmelige. Det er måske ikke David Lynch’ mest slagkraftige film, men det er muligvis hans bedste – et mesterværk, hvori alt går op i en højere enhed. AV-præsentationen er ikke just fantastisk, og udgivelsen indeholder næsten intet ekstramateriale. Men ligesom alle de andre film, Sandrew Metronome i øjeblikket genudgiver på dvd, er “Elefantmanden” billig, og derfor bør alle, der ikke allerede ejer filmen, øjeblikkeligt smide den i indkøbskurven.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Is 16 år siden

Har ikke set den, men skal nok ses på et tidspunkt...
Er den virkelig god, som Insider siger...?
Gravatar

#2 chandler75 16 år siden

Det er en af de første film, jeg har set, der virkelig har gjort indtryk.

Jeg så den første gang, da jeg var ret ung (10-12 år), og syntes de første billeder af John Merrick var virkelig skræmmende - især de første glimt, inden man rigtig ser ham. I mange år var jeg desuden overbevist om, at filmen var fra 30'erne eller 40'erne, nok primært fordi den var sort/hvid og virkede "gammel" med de mørke skygger, osv.

"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 Bates 16 år siden

#2 - Havde præcis samme oplevelse. Det er en film jeg altid har haft i tankerne. Den var uhyggelig, skræmmende, og sørgelig. Jeg købte den for et par måneder siden, og genså den for første gang siden jeg var 10-12år. Flot og rørende film. Måske også derfor at den hang ved i alle de år :).
Gravatar

#4 Pytter 16 år siden

Det er en fantastisk film, som skal ses. Den gjorde virkelig også indtryk på mig, da jeg for første gang så den for et år siden (da jeg var 18). Kan klart anbefales.
Hvad skulle vi gøre uden film?
Gravatar

#5 pulse83 16 år siden

Vanvittigt ubehagelig film. Jeg sad med en dårlig fornemmelse i maven i samtlige 2 timer filmen foregår. Den er utrolig skræmmende, smuk og forfærdelig på samme tid. En tung og stemningsmættet film, som næsten kun Lynch kan lave dem.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#6 Benway 16 år siden

Jeg tror nok jeg foretrækker Lynch når han er mere sær og udfordrende, men dette er ikke desto mindre en virkelig stærk og bevægende film. Som tåreperser er der næppe mange film, der kan matche den. Det skulle da lige være "The Straight Story". :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#7 duuk74 16 år siden

I sandhed et mesterværk, men en hård film at komme igennem. En film som snarest fortjener et gensyn.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#8 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Fantastisk film! Klart en af mine favoritter, også blandt Lynchs værker (men de er jo allesammen geniale på hver deres måde!) - kan se den igen og igen, og bliver altid rørt til tårer, navnligt i scenen, hvor Merrick bygger katedralen til tonerne af "Adagio for strings".

Synes dog anmeldelsen her starter lidt misvisende ud - set i retrospekt er det naturligvis svært at forestille sig, at Lynch skulle lave denne film, men på daværende tidspunkt havde han kun lavet en enkelt spillefilm (som næsten ingen havde set), så hans 'stil' var endnu ikke evident...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#9 The Insider 16 år siden

#8, men selvom Lynch naturligvis langt fra var en kendt personlighed, så ændrer det jo ikke på, at den gængse filmgænger nok næppe kunne forestille sig en gut som Lynch (med Eraserhead og kortfilmene in mente) som instruktør af en fortælling som Elephant Man, og især da ikke i fællesskab med manden bag film som The Producers og Blazing Saddles :-) Naturligvis ville det ikke virke vanvittigt for enhver, fordi - som du pointerer - ikke alle kendte til Lynch dengang, men det ændrer jo ikke på partnerskabes lettere 'absurditet' - hverken dengang eller nu :-)
War. War never changes.
Gravatar

#10 Skeloboy 16 år siden

#1, Ja, den er ligeså god som Insider siger.

#8, Adagio For Strings er aldrig brugt smukkere end i Elefantmanden. Giver dig lidt ret i din udtalelse angående Lynch' stil, men hvis Brooks havde set hans kortfilm, så vil jeg hvertfald ikke give dig ret...de er den ondelyme godt nok lagnt ude...

Skriv ny kommentar: