Ikke desto mindre fortjener filmen ros for blot at turde sætte ord og billeder på et så ømtåleligt emne og samtidig forsøge at lave en film der indkredser teenagernes ånd. Det er tydeligt, at Van Sant har sans for at skildre miljøer og besidder stor visuel snilde. Billederne er en udsøgt fornøjelse at kigge på og tidsmæssigt er filmen ret snedigt bygget op. Men desværre kommer han med denne film ikke nok ind under huden på dens personer. Det er især problematisk med de to elever som myrder, for det er jo i virkeligheden dem som det hele handler om. Deres karakterer bliver så løst skitseret og med så stereotype træk – de spiller computerspil, bliver mobbet på skolen og er overset af forældrene – at det virker lidt for forudsigeligt. Man higer efter at vide mere: hvem er de egentlig og hvad er deres baggrund.

Filmen afsluttes flabet nok i et klimaks af en scene, hvilket endnu engang efterlader tilskueren med en uforløst følelse og en hær af ubesvarede spørgsmål. Og det er vel netop denne pointe Van Sant har villet vise med “Elephant”: massakrerne er meningsløse hændelser, som kun kan beskrives med meningsløsheden selv. Et eller andet sted virker denne løsning bare lidt for let.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 gi-jones 19 år siden

Tjae, den skulle vel laves. Van Sant plejer nu at være ok god, så mon ikke man burde se den en af dagene.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#2 Corgan 19 år siden

Fremragende anmeldelse!

...og jeg kunne ikke være mere enig i den.

Det er en smuk film, men det er som om den ikke har så meget på hjertet, som den egentlig lægger op til. Der bliver luftet en masse hints til hvem / hvad der er skyld i skyderiet, men det virker for tydeligt at filmen blot ønsker at skabe en diskussion i stedet for selv at deltage aktivt i denne.

Da man allerede ved hvad der vil ske senere i filmen (skyderiet), sidder man og små-keder sig op til denne begivenhed, da filmen bliver fortalt i et alt for langsomt og handlingsløst tempo.

Ligeledes 3 ud af 6 herfra. Hvad der trækker filmen op på de 3 er de flotte scener, musikken og scene hvor man se et bestemt tidsforløb fra flere vinkler.
Gravatar

#3 filmz-vassago 19 år siden

Jeg var ret vild med de meget lange takes, ingen klip, ren steadycam.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#4 Corgan 19 år siden

#3:

Me too... men en hel film med disse samtidig med at der handlingsmæssigt ikke sker det store, var lige lidt for meget af det gode IMO.
Gravatar

#5 filmz-vassago 19 år siden

Jeg elsker billeder, og kan slet ikke få nok af den slags. Jeg synes heller ikke at filmen er vildt god, men jeg kan sagtens bare sidde og kigge på billederne.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 ks 19 år siden

Jeg er helt enig med vassago, denne film har nogle fantastiske billeder og generelt nogle scener som kombinerer musik og billed på absolut smukkeste måde, det er uden tvivl det som gjorde denne film så stærk. Nu tager den jo så også et meget relevant emne op, noget som jeg selv følte at jeg kan relatere utrolig meget til, og det gjorde også at jeg personligt godt kunne se den dybe mening med filmen, selvom den bevæger sig meget langsomt. 4/6 herfra.
Gravatar

#7 filmz-thomas _h 19 år siden

Bah! 3/6? Den vurdering kan jeg slet ikke følge. Filmen er et mesterværk!
Gravatar

#8 El vez 19 år siden

#7 Ja du argumenterer ihvertfald for det..
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#9 filmz-kant 19 år siden

#8 heheh el'visk, du kommer altid lige med en flapet kommantar :) - Det er nok derfor jeg så godt kan lig' dig.... ups... det kom forkert ud ? :´(
-------------------
Vildt!
-------------------
Gravatar

#10 El vez 19 år siden

Nåhja men folk må nu en gang lære, at hvis de ikke lægger noget til grund for deres mening, kan man ikke bruge den til noget.

Jeg er jo ikke den eneste her, der benytter enhver lejlighed til at fyre en kæk kommentar af, men vi er nogle der har taget den hårde tjans på vore skuldre, rart at se det glæder - hehe.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: