Hollywoodsk er desværre også den påklistrede kærlighedsinteresse mellem Max og barndomsveninden Frey. Frey er nu godhjertet sygeplejerske med en dødssyg datter, der selvsagt må reddes for enhver pris. Og så kan man godt nogenlunde regne ud, hvordan filmen skal slutte. Sharlto Copley, der spillede hovedrollen som den smittede Wikus i “District 9”, går helt til grænsen af det animerede (og lidt over) som den lede lejesoldat Kruger, der er bevæbnet med samuraisværd og har voldtægt på samvittigheden.

“Elysium” fungerer bedst i sin første halvdel. Her har Blomkamp ikke så travlt med at få afviklet overdådige actionsekvenser og jage effekter i ét væk, og der er ro til at etablere Max’ karakter for Damon. Mod slutningen hober de lidt for belejlige tilfældigheder, der driver fortællingen frem, sig dog op. Man slår hjernen fra og giver sig hen til Blomkamps hårdtslående, flotte CGI-rumsmadder, der skuffende ender med at stjæle billedet fra instruktørens socialt indignerede, forfriskende syrlige afsæt.

Se også: Filmz TV: “Elysium”-interviews med Neill Blomkamp og Sharlto Copley!
Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVT “Elysium”-interview med Matt Damon!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 The Insider 10 år siden

Er helt enig i Jannies velskrevne anmeldelse og også hendes endelige bedømmelse. En flot og ofte vildt underholdende film, der drukner lidt i ramasjang.

Men jeg er godt nok interesseret i at høre, hvad I andre siger til Fosters præstation. Jeg synes, hun er decideret horribel (hun er så overgearet i den tidlige scene, hvor hun taler med kollegaerne på Elysium, at jeg blev revet helt ud af filmen), men jeg tror, det lige så meget skyldes Blomkamps (derudover ganske hæderlige) instruktion. Hun er åbenbart udset til at være en franskmand (formentlig fordi det bare gør hende ende mere excentrisk og fremhæver skillelinjen mellem Jordens befolkning og Elysiums ditto endnu mere), men hendes accent skifter dramatisk fra amerikansk til fransk - ofte midt i samtaler. Og eftersynkroniseringen er fuldkommen vanvittig. Hun har på et tidspunkt en samtale med William Fichtner, som ligner noget fra en spaghetti-western i forhold til dubbingen.
War. War never changes.
Gravatar

#2 danish99 10 år siden

Men den er total forudsigelig.
King
Gravatar

#3 dyg 10 år siden

#1 - Jeg er enig i din betragtning om Foster, hun virkede virkeligt irriterende. Filmen som sådan var ganske hæderlig, men jeg mistede dog interesse, da den begyndte at blive for meget tju-hej-chokolademand.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#4 The Insider 10 år siden

#3, dejligt at høre, at det ikke bare er mig, som er skør! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#5 Ispep 10 år siden

Hvorfor brokker I jer over, at der er for meget tju bang? Er Elysium ikke en actionfilm forklædt som sci fi? Som D9.
Gravatar

#6 The Insider 10 år siden

#5, dude, du kunne ikke lide årtiets mest tjubang-spækkede actionfilm*, "Battleship", så det gør øjeblikkeligt din kommentar ugyldig.

*mild overdrivelse kan forekomme
War. War never changes.
Gravatar

#7 Ispep 10 år siden

#6

haha! Modsat dig, så inhalerede jeg heller ikke "slo-mo" under Battleship, selvom jeg ellers skrev til dig, at du gerne måtte sende mig lidt. Skam dig!

Gravatar

#8 The Insider 10 år siden

Uhhhhaaa, gad dæleme godt at se "Battleship" med slo-mo i blodet! Jeg har altid drømt om et 13 timers extended cut af "Battleship", og det ville være 'the next best thing'!
War. War never changes.
Gravatar

#9 Ispep 10 år siden

The Insider (8) skrev:
13 timers extended cut af "Battleship


Så går jeg amok i stil med Castor Troy og bliver lykkelig.

Gravatar

#10 bjarke 10 år siden

Jeg er en tand mere begejstret for 'Elysium' end Jannie - jeg giver den 5 ud af 6 stjerner.

Men ja, den bliver en tand (unødvendigt) sentimental, men her mere end udligner det fascinerende univers, de vilde gadgets og det medrivende tempo de mindre ujævnheder.

# 1: Jeg synes, at Forster er herligt stram i masken - ja, muligvis karikeret, men for mig fungerede hun fint som kold og kalkuleret kælling.

Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk

Skriv ny kommentar: