“En lang forlovelse” er ikke helt så gribende, som den kunne have været, hvilket i høj grad skyldes, at formen har en tendens til at skabe distance til følelserne. Historien er interessant men simpel og mangler gennemslagskraft til rigtig at kunne matche den overvældende fortællestil. Dette betyder dog ikke, at Jean Pierre Jeunet har fejlet, og ser man bort fra at indholdet knirker lidt hist og her, er filmen stadig overbevisende, både som alvorligt skæbnedrama og skæv humoristisk periodeskildring. Det klæder den franske instruktør at arbejde med mørkere temaer, og hans bevægelse i retning af det mere realistiske sker ikke på bekostning af den unikke stil. Jeunet elsker filmmediet, og hans største bedrift er i virkeligheden, at han er i stand til at kommunikere denne kærlighed til publikum, der også i tilfælde af “En lang forlovelse” vil føle varmen strømme helt ud i tåspidserne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 19 år siden

En anmeldelse som nævner Kubricks "Ærens vej" får min fulde respekt, hehe. Mange kvaliteter i anmeldelsen, god overskrift med Masser af nyt fra Vestfronten. Filmen er fantastisk at se på og Jeunet får endnu engang skabt et beundringsværdigt univers. Desværre vil den både blæse og have mel i munden, og bliver ikke det store mesterværk, som jeg havde håbet på. Dog en fabelagtig film fra fransk films fornøjelige og flamboyante flab. 4/6 da den svinger lidt for meget i kvalitet.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 filmz-Kadann 19 år siden

Jeg glæder mig ihvertfald til at se den, ikke mindst pga. den mangel af moderne film der skildrer 1. verdenskrig.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#3 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

# 2 Couldn't agree more :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#4 Kalle Ferm 19 år siden

Også en firer herfra. En smuk og flot film - fantastiske billeder. Men som sagt en anelse svingende og lidt for lang.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#5 JannikAnd 19 år siden

Hmm... Jeg havde absolut ingen problemer med længden eller fremdriften. Jeg tror, jeres begrundelse kan findes i de mange flashbacks og baggrundshistorier, men jeg mener, de er utrolig velkomponerede og utrolig vitale for filmen: aldrig før har jeg ønsket at se to karakterer (gen)finde hinanden, som jeg gjorde i dette tilfælde, hvilket jo skyldes den kæmpe sympati, man har for dem - pga. Jeunets tålmodighed til at karaktisere personerne og deres forhold.

Jeg vil gi' den 5/6 - men jeg er yderst tæt på at overgive mig og give den topkarakter.
Gravatar

#6 chuck 19 år siden

#5 Jeg synes også universet var fabelagtigt og filmen ligeledes, men jeg synes den i midten bliver en smule kedelig, men kommer stærkt igen. Jeg gav 4/6, men det er 4 STORE stjerner,kameraer, kameler eller hvad der nu ellers gives.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#7 filmz-rupert giles 19 år siden

En meget smuk film. Jeunet blander sin vante humor og skævheder næsten perfekt med filmens grusomhed og realisme. En film der kan indeholde både grumme krigs-scener og en pruttende hund uden at virke ujævn fortjener al den respekt, den kan få. Der er ligeledes tale om en af de få film, der kan blande det episke og det intime uden at det føles forceret. Det er noget de fleste "episke storfilm" ellers har svært ved. På mange måder er En Lang Forlovelse den film, Cold Mountain gere ville være.

Kærlighedshistorien bliver aldrig sentimental og slut-scenen er meget smuk i al sin enkelthed.

5/6
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#8 filmz-rasmus_bt 19 år siden

Jeg havde en lille forventning, om at blive rørt. Måske ikke til tårer, men tæt på. Det blev jeg også et par gange, men blev, desværre, distraheret af den, til tider, forvirrende hisotorie, hvor det ene navn, poppede op, efter det andet.

Jeg var utrolig glad for at se den gudesmukke og bedårende, Audrey Tautou, tilbage sammen med Jeunet. Resultatet af deres samarbejde er intet mindre, end smukt. Havde det ikke været for den omfattende historie, havde jeg, måske, været mere begejstret end jeg er. Den fortjener dog at blive set én gang til... uden tømrermænd. : )
_____________________________

Film skal ses i hjemmebiffen!
Gravatar

#9 dolphinfriendly 19 år siden

#7 Kan kun give dig ret - og ja, "Cold Mountain" snubler nemlig som episk kærligheds film uden intimitet - og især som et forceret "Odysse" plaigat, hvilket jeg finder en tand for søgt.

Den store force ved "En Lang Forlovelse" er netop intimiteten i et enormt omfattende univers, så det mangfoldige persongalleri er påkrævet ligemeget om det gør filmen længere. Dette gør dog ikke filmen hverken kedelig, uinteressant eller påtaget. Tværdigmod fastholdte historie - der skifter fra nådesløs til rørende - mig i en simmerende stemning af melankoli, håb, hævn, humor, utopi og dystopi. Et levende teater, hvor protagonisterne ikke er unuanceret steotyper, men nærværende og menneskelige eksistenser - éns indlevelse som publikum ind i historien er skræmmende skærpet. Desuden er filmen rent visuelt er noget af det mest imponerende jeg har set - især skildringen af WW 1 krigshelvedet er da intet mindre end fantastisk. Audrey Tautou (Mathilde) er fremragende. Man nærmest lever og ånder hendes følelsesregister i 2 timer og 16 minuter, og man undgår ikke at fæle en tåre undervejs - jeg gjorde ikke.

Hvis folk kunne holde ud at se "Ringenes Herre" filmene, er længden på "En Lang Forlovelse" også til at overskue. Ikke for at sammenligne L.O.T.R. trilogien med denne film yderligt, men de er efter min mening mere langtrukne - naturligvis også det længere - hvilket som bekendt ikke gjorde dem dårlige.

"En Lang Forlovelse" er imidlertid den bedste film jeg har set siden "The Machinst" - hvilket dog ikke er ældgammel - men mener helt bestemt at dette er et mesterværk - 6/6...glæder mig til den kommer ud på DVD, for den skal op blandt de andre klassikere ;).


Gravatar

#10 filmz-Diller82 19 år siden

Kæmpe fan af jeunet. Skal det lige pointeres først, hvilket kan have en tendens til at gøre mig blind overfor kritik punkter. Men syntes at denne film var gennemført vidunderlig, og de filmiske finesser var til at græde af glæde over. Bemærk markeds scenen hvor Jodie Foster introduceres, det er et mesterligt smukt one-shot, hvor alt virker naturligt til trods for at der er ca. 50 mennesker i billedet og en masse comming and going.

6/6
-----------------------------------
The pen is mightier than the sword...mostly.

Skriv ny kommentar: