“En mand kommer hjem” løftes til gengæld af Thomas Bo Larsen, der her spiller en meget atypisk rolle som en krukket flødebolle af en operasanger, og som er årsag til nogle af filmens sjoveste øjeblikke. Andre elementer er desværre mere træge. Blandt andet Morten Grunwalds rolle som den evigt usikre direktør, hvis svar på alle livets udfordringer det er at fyre nogle, eller den hysteriske kok der tager alle tilbageslag som et personligt nederlag. Det er for forudsigeligt til at blive særligt morsomt.

Filmen kan dog næppe kaldes dårlig. Den er udmærket skruet sammen, og er på mange måde fint håndværk. Den er blot fuldstændig som de læssevis af lignende komedier som amerikanerne laver hvert år – hverken værre eller bedre. Under alle omstændigheder må man håbe, at Vinterberg hermed har fundet godt hjem og nu kan kaste sig over noget mere interessant næste gang. Tanken om, at han skulle fortsætte med at lave denne her slags film i fremtiden, er i hvert fald alt for deprimerende til at bære.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Kragmose 16 år siden

Synd, at danske film er så middelmådige disse dage. Engang lovede det ellers så godt.
Gravatar

#2 filmz-Is 16 år siden

Hvornår lovede danske film da godt...?
Gravatar

#3 mr gaijin 16 år siden

Surt at den åbenbart ikke er så god. Traileren virkede egentlig også lidt tam, men når det nu er Vinterberg, så kunne man godt forvente, at den havde en kant. Et eller andet overraskende.

Jeg smutter nok ind at se den. Om ikke andet så for at støtte Øst for Paradis efter deres ombygning. Men mine forventninger er lige blevet skruet en tand ned.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#4 mvejen 16 år siden

Irriterende banner reklame der er lige pt. om selvsamme film specielt når man kommer til at køre cursoren over den
Gravatar

#5 moulder666 16 år siden

Wow - hvis Thomas Bo Larsen er noget af det eneste der trækker den her film OP, skal jeg da i udpræget grad ikke se den! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#6 cans 16 år siden

Til anmelder: Hvordan klarede den unge "esprit-model" selve skuespillet? godt, middelmådigt, dårligt eller bare anonymt? Det er en af mine klassekammerater fra gymnasiet, så kunne godt tænke mig noget info omkring dette, da anmeldelsen intet nævner.
Til andre der har set filmen, samme spørgsmål :D
På forhånd tak.
Famous last words: "what duck?"
Gravatar

#7 Benway 16 år siden

#6 Jeg synes han klarede det hæderligt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8 filmz-DocDoom 16 år siden

Hvorfor er dansk film efterhånden blevet lig med tåbelige overfladiske folkekomedier? Vi er tilbage i Morten Korch-dagene, bare blottet fra datidens uskyldige charme.

Særligt skuffende fra en mand, der leverede Festen.

Kom nu og giv Pusher 1, Festen og Nattevagten lidt konkurrence frem for det stadige flove, flow af tærkrummende kriminal- og familiekomedier, der strømmer ud fra de store danske producenter i en kvalmende strøm.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#9 filmz-DocDoom 16 år siden

EDIT #8:

Okay, det er ikke kun komedier, der ser dagens lys. Jeg er klar over, at der også laves alvorligere film som Brødre, Prag, Efter Brylluppet, Elsker Dig For Evigt og En Kærlighedshistorie, men for det første synes jeg, at de fleste savner den friskhed, som man sporede i dansk film i starten (eller var det midten) af 90'erne (bla. fordi det er de samme tyve ansigter HOST***Lie Kaas***HOST man ser), og for det andet drukner de helt i den kvalmende strøm af tåbelige komedier som Sprængfarlig Bombe, Hvordan Slipper Vi Af Med De Andre, Inkasso og Den Gode Strømer.

Der er da lavet nogenlunde seværdige komedier, fx. De Grønne Slagtere og I Kina Spiser De Hunde. Men igen; hovedparten af de nyere kriminalkomedier stinker og prøver kun at lukrere på det gennemprøvede I Kina Spiser De Hunde-koncept, dvs. en let Tarantino-inspireret actionkomedie med nogle skæve karakterer, der bare er for meget af det gode og hverken sjove eller troværige. Det værste eksempel overhovedet må være Den Gode Strømer. Fuck hvor var den ringe. (Har endnu "fornøjelsen" til gode af Iben Hjejle i Inkasso...)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#10 filmz-ataris 16 år siden

#8 - Nikolas Winding Refn og Thomas Vinterberg har begge flere fiaskoer bag sig (i hvert fald økonomisk set) - Refn er vist endda gået konkurs to gange. At de satser lidt mere sikkert, er vel ikke noget at sige til.
still cuckoo for cocoa puffs

Skriv ny kommentar: