“Evil Dead” sørgede for at give gysergenren en fortjent og veltimet adrenalin-indsprøjtning, som ændrede genren for evigt. Ja, plottet er simpelt, effekterne uimponerende, skuespillerne åbenlyst uerfarne – men filmens effektivitet er slet ikke dulmet siden filmen blev udgivet for så mange år siden. Bortset fra nogle få øjeblikke som – modsat intentionen – virker morsomme (grundet filmlandskabets udvikling i tiden siden 1981) er “Evil Dead” stadig en uhyggelig og chokerende film, med massevis af ‘muntre’ lydeffekter og herlig, klassisk gysermusik. Der bliver dog også tid til en lille smule humor, dog langtfra i så høj grad som i filmens to efterfølgere. I den store filmiske kogebog om, hvordan man skal skabe film, bør “Evil Dead” stå som nummer ét i gyser-kapitlet. Indiskutabelt et absolut must for enhver seriøs filmgænger.

Klik her for at læse mere om “Evil Dead” og andre lavbudgetfilm i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 puffin 20 år siden

Har en ide om jeg skal med til det, bare pga. Evil Dead :)

Fik en dejlig mail om det fra Scala...
Heh Heh Heh! Lisa! Vampires are make believe, just like elves and gremlins and eskimos!
Gravatar

#22 Kalle Ferm 20 år siden

Jeg så den i Århus. :-)
Hehe - den var slet ikke så uhyggelig som jeg husker den. Har ikke set den i mange år. Men sjovt at se den på det store lærred. :-)
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#23 filmz-Nuggi 17 år siden

Gav mig kvalme kunne dog lide de humoristiske effekter blandt andet.. til sidst hvor de bruger stopmotion ..til sidst .. :)
Do`h
Gravatar

#24 filmz-Nuggi 17 år siden

få jeg et liv
Do`h
Gravatar

#25 zombieman 17 år siden

#24 nu er det her jo en side for filmnørder og med den holdning tror jeg du er gået forkert makker.
Lick my plate you dog dick
Gravatar

#26 Michael Andersen 17 år siden

#25 Nuggi taler vist om sig selv. Læg mærke til "jeg" :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#27 MikkelHJ 17 år siden

Ifølge den dersens HP-reklame med Jan Glæsel kan man købe et liv i TDC-butikken. Jeg er ikke sikker på, jeg er enig i prisen, men det er da rart at have muligheden for det.
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#28 chandler75 17 år siden

Så fik jeg endelig set den...

Hvordan bliver filmens slutning forklaret i 2'eren? :)

Efter Ash er sluppet ud og tilsyneladende bliver "nedlagt" af skovvæsenet
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#29 Benway 17 år siden

#28
Så vidt jeg husker er toeren realt en genindspilning - ikke en egentlig fortsættelse.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#30 The Insider 17 år siden

Netop.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: