“Evil Dead” sørgede for at give gysergenren en fortjent og veltimet adrenalin-indsprøjtning, som ændrede genren for evigt. Ja, plottet er simpelt, effekterne uimponerende, skuespillerne åbenlyst uerfarne – men filmens effektivitet er slet ikke dulmet siden filmen blev udgivet for så mange år siden. Bortset fra nogle få øjeblikke som – modsat intentionen – virker morsomme (grundet filmlandskabets udvikling i tiden siden 1981) er “Evil Dead” stadig en uhyggelig og chokerende film, med massevis af ‘muntre’ lydeffekter og herlig, klassisk gysermusik. Der bliver dog også tid til en lille smule humor, dog langtfra i så høj grad som i filmens to efterfølgere. I den store filmiske kogebog om, hvordan man skal skabe film, bør “Evil Dead” stå som nummer ét i gyser-kapitlet. Indiskutabelt et absolut must for enhver seriøs filmgænger.

Klik her for at læse mere om “Evil Dead” og andre lavbudgetfilm i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 chandler75 17 år siden

Hmm... ok. Men hvis 2'eren slutter på samme måde, hvad så med 3'eren? :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#32 El vez 17 år siden

Who cares :) Skaf!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#33 dyg 17 år siden

Kunne være fedt at få set Evil Dead The Musical.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#34 The Insider 17 år siden

#31,
Det gør den heller ikke :-) Den er ikke et rendyrket remake. Egentlig er det kun toerens begyndelse, som er et remake af den første, fordi det ikke kunne lade sig gøre at få lov til at bruge bidder fra den første film til toeren. Så man skød en lynhurtig genfortælling af hele den første film :-) Som endda ikke minder ALT for meget om etteren. Weird stuff.
War. War never changes.
Gravatar

#35 dolphinfriendly 17 år siden

#33 LOL! Go' stil!!

#36 17 år siden

34: Ha, det kan jeg slet ikke huske! Det er godt nok nogle år siden jeg har set 2'eren. 1'eren står på hylden; fantastisk film.

Army Of Darkness (3'eren) falder ikke helt i tråd med de to første. Det er som om, at den går hen og bliver mere en humoristisk film. (Nogle vil sikkert også finde de to første humoristiske, men de er dog primært gysere, vil jeg mene.)
Gravatar

#37 zombieman 17 år siden

#36 er til dels enig ettern kalder jeg også en primær gyser hvor jeg synes toern er et perfekt mix mellem humor og splat og tre er nærmest ren komedie. Af de tre er Army of darkness klart den svageste efter min mening.
Lick my plate you dog dick
Gravatar

#38 The Insider 17 år siden

#37, enig. Jeg synes personligt, at toeren er trilogiens bedste del, og jeg har aldrig været særlig glad for Army of Darkness i modsætning til mange andre :-)
War. War never changes.
Gravatar

#39 DarkLight 17 år siden

Jeg har derimod 3'eren som en klar favorit.
Dog ejer jeg kun Evil Dead på DVD. Kan Evil Dead II og AoD fås til overkommelige beløb?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#40 zombieman 17 år siden

de bedste udgaver af Evil dead:dead by dawn er http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=678855 og af AOD http://www.amazon.co.uk/Army-Darkness-Evil-Dead-3-... som både indeholder normal og directors cut versioner
Lick my plate you dog dick

Skriv ny kommentar: