“Factotum” er intet mindre end en fremragende filmatisering af et af Charles Bukowskis værker. Filmen forstår som få at indfange den helt rette stemning og atmosfære til det store lærred. Matt Dillon er en ekvilibrist på sit felt, når han folder sig ud som fordrukken kvindebedårer, lønslave og poetiker. Men han bakkes også op af et stærkt manuskript og solide skuespilpræstationer på alle pladser. Godt gået!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 McPeter 17 år siden

Fremragende og særdeles underholdende film. Glæder mig til at købe den på DVD så jeg kan få den genset. Nok en af de film jeg har moret mig mest over i løbet af det sidste år, hvis ikke længere tid. Fantastisk humor, manuskript og skuespil. Også nogle ret fede og lange scener den får fyret af.

9 / 10
efter første gang jeg så den - skal lige have et gensyn med den før der bliver pillet ved den karakter. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 filmz-glisse 17 år siden


For mig at se mangler filmen et altafgørende element i fortolkningen af Bukowskis univers, nemlig den selvreflekterende dimension. I filmen fremstilles Chinaski som en gennemført taber, der passivt affinder sig med tingenes tilstand. Godt nok får vi oplæst et par semireflekterende digte hist og her, men selve den beskidte tilværelse synes i et eller andet omfang at være præget af tilfældighed. Det, der for mig at se ophæver Bukowskis værker til mere end traditionel socialrealisme, er den aktive og selvreflekterende dimension, hvor tingenes tilstand ikke blot beskrives som tilfældigheder, men i stedet som et aktivt valg og dermed nærmest som en livsfilosofi. Chinaski er ikke bare en taber. Netop i kraft af den selvreflekterende dimension bliver han en AKTIV taber - en taber der bevidst går efter at tabe. Og det gør ham på sin vis til en vinder!

Filmen Factotum mangler denne dimension. Hamer har for mig at se misfortolket Bukowskis univers ved at fremstille Chinaski som gennemført taber. Og det er en skam! For Bukowskis univers kan bestemt tåle en ordentlig filmatisering, hvilket jeg endnu ikke mener vi har set...

Når jeg læser Bukowski får jeg lyst til at drukne mig i Whisky og gå ud og være ubehagelig. Det gør jeg ikke af at se Factotum. Desværre!
Gravatar

#3 chandler75 17 år siden

Jeg har læst det meste Bukowski og var også skuffet over filmen. Hamer har hevet nogle enkelt-episoder fra bøgerne ud, men der mangler den røde tråd og tilstedværelsen af Bukowski.

Bukowski betragtede sig jo ikke selv som taber, men følte afsky (og medlidenhed?) for masserne, der går gennem tilværelsen med blikket rettet mod tomme og åndeløse værdier - og derfor betragtede en mand som Bukowski som taber. Men som Bukowski så det var det derimod dem der var de åndelige tabere.

Og selvom han i sine ældre dage endte som velhavende og anerkendt (især i Europa) forfatter, med BMW og hus med havudsigt i San Pedro, og således var langt fra rendestenen og værtshusene, ændrede det ikke hans syn på masserne.

"Barfly" med Mickey Rourke er noget bedre, men den har jo også manuskript af Bukowski selv. Matt Dillon udfylder dog Bukowski lidt bedre end Rourke, selvom han stadig er lidt for pæn og velopdragen.

"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 McPeter 17 år siden

Lyder til jeg burde læse lidt mere Bukowski i stedet for at se film om ham. Er der nogle bestemte titler jeg bør starte med? Eller andre anbefalinger? På forhånd tak...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#5 chandler75 17 år siden

Jeg kan anbefale romanerne (i kronologisk rækkefølge):

- "Post Office" (1971). Den første og nok den bedste Bukowski roman, om hans mange år som postmedarbejder. Bukowski arbejdede stadig fuldtid på postkontoret da bogen udkom, og fortsatte i flere år, indtil han fandt en udgiver der ville give ham et fast månedtligt beløb, så han endelig kunne trække sig tilbage og fokusere på skriverierne (og sprutten, hestevæddeløbene, og kvinderne).

- "Factotum" (1975)

- "Women" (1978)

- "Ham on Rye" (1982). Om Bukowskis - eller Chinanskis - svære barnedom og ungdom, der lagde kilen for hans senere mistro til menneskeheden.

- "Hollywood" (1989). Underholdende tur igennem Hollywood-maskineriet, set fra Bukowski helt specielle vikel, i forbindelse med filmen "Barfly". Autentiske "gæsteoptrædender" af diverse filmfolk.

Derudover har Bukowsku udgivet 40-50 digt- og novellesamlinger. Bl.a. kan jeg anbefale novellesamlingerne "Tales of Ordinary Madness" (1972) og "Hot Water Music" (1983).

Af digtsamlingerne er de bedste dem Bukowski skrev i 70'erne og 80'erne, bl.a. "War All the Time" (1984).

Hvis man vil bag om manden er der også udgivet et par gode biografier. Den bedste og mest objektive er nok Howard Sounes "Locked in the Arms of a Crazy Life" (1998). Derudover har Neeli Cherkowski, som var ven med Bukowski, skrevet "Bukowski: A Life", og vennen og forfatteren A.D. Winans har skrevet "The Charles Bukowski/Second Coming Years" (1996), som er udgivet i kun 500 eksemplarer på The Beat Scene Press.

Hvis man kan lide Bukowski vil jeg desuden anbefale forfatteren John Fantes tidlige bøger, samt alt hvad hans søn, Dan Fante, har skrevet.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Der findes også et par gode dokumentarfilm om Bukowski, og en film med gamle optagelser fra en af hans allerførste oplæsninger op et universitet. DVDpacific har dem alle.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#7 chandler75 17 år siden

Det ser ud til at "The Bukowski Tapes" netop er kommet på dvd :)

Den og så "Live at Belleveu" er bestilt - så krydser jeg fingre for at den sejler igennem tolden.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#8 filmz-no015 17 år siden

Factotum har allerede været i dvd afspilleren op til flere gange, rigtig fed film. Kender dog keine til Bukowski, men ham skal jeg da helt klart lige ha checket ud! :)

Skriv ny kommentar: