Selv Niels Olsen lader til at have tabt sin komiske timing i denne omgang tyndsjask af en familiefilm, og hans tilbagevenden falden i hullet, søen osv. virker mere som umorsomme og temmelig anstrengende indfald, tilsyneladende lavet ud fra en ide om, at så længe han falder over et eller andet, så er det nok sjovt. Det samme gør sig gældende for Jess Ingerslevs Onkel Anders, som denne gang for alvor synes at være havnet i den forkerte film.

Rigtig vred bliver man dog alligevel ikke på filmen, der ikke har andre ambitioner end at skabe en nogenlunde behagelig tone, så længe dens korte spilletid varer, og som højst sandsynligt vil finde sit publikum. Ja vist er det en halvdårlig film, men det var de fleste af de gamle film nu også, selvom vi i dag ser på dem med mildere øjne takket være nostalgien. Hvem ved, om 50 år fremstår “Far til fire – på hjemmebane” måske heller ikke som den gang overflødige gylle den til forveksling ligner i dag.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Highland Park 15 år siden

Det var netop det ord, jeg ledte efter: "kompetent".
I disse film plejer der ofte at stå endog meget erfarne og kompetente lyd- og kamerafolk (etc.) på rulleteksterne, så man skal være påpasselig med at forveksle stil med håndværk. At man ikke bryder sig om stilen betyder ikke nødvendigvis, at der er tale om dårligt håndværk. Det kan være veludført uden at falde i ens smag.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#12 Highland Park 15 år siden

For at bruge nogle konkrete eksempler i forbindelse med denne film:
Mads Thomsen - Cinematographer
&
Henrik Langkilde - Sound Department
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#13 Zabriskie 15 år siden

Som nævnt har jeg overhovedet ikke set denne film. Jeg har kun set en brøkdel af en anden far til fire-film på TV på et givent tidspunkt, og der var filmhåndværket i den helt drøje ende. Og ikke stilen.
Ganske rigtigt kan film og lignende være veludført, uden at falde i ens smag, mit typeeksempel derpå er "Desperate Housewifes" som er ekstremt veludført, men stadig for mit vedkommende en, til tider, tåkrummende ubehagelig oplevelse. Men mit bekendtskab med tidligere nævnte Far til fire var dårligt håndværk.
Jeg vil så sige at man ikke skal forveksle kompetente filmhåndværkere med veludført arbejde. Vi er alle mennesker og mennesker kan lave vensterhådnarbjde.
Se på 2900 Happiness. Jeg er overbevist om at der gemmer sig nogle kompetente folk et sted under dét makværk.
Le temps détruit tout
Gravatar

#14 Highland Park 15 år siden

lolmanden (13) skrev:
Jeg vil så sige at man ikke skal forveksle kompetente filmhåndværkere med veludført arbejde. Vi er alle mennesker og mennesker kan lave vensterhådnarbjde.

Naturligvis. Det har du ret i.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: