“The Fighter” er en film, der formår at løfte en lidt ordinær og klichefyldt historie til uanede højder, og det skyldes ud over fabelagtigt skuespil ikke mindst instruktøren David O. Russells evne til at iklæde de tragiske skæbner en hjertevarme og en humor hele filmen igennem. Som når moderen banker på hjemme hos sin ældste søn Dicky, og han i desperation tager springet ud fra vinduet på 2. sal og ned i en container for at skjule, at han er på crack. Det er tragisk og hylende morsomt på samme tid og et godt billede på filmens evne til konstant at krydre den grå socialrealisme med humoristiske lysglimt.

Filmen kunne nemt være endt som en dyster fortælling om en boksers hårde kamp for at slippe ud af kløerne på sin dominerende familie. I stedet er den blevet en optimistisk, tankevækkende og overraskende sjov film om en familie, man elsker at hade og hader at elske. Det kan godt være, at “The Fighter” placerer sig lige imellem “Rocky” og “Raging Bull”, men det fremragende skuespil, den stilsikre instruktion og den medrivende, humoristiske historie gør, at filmen i sidste ende sagtens kan stå på egne ben.

Se også: Filmz TV: “The Fighter” slår fra sig – boksefeber i Hollywood.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Babo Rises 13 år siden

Spanner (8) skrev:
Filmland gav Sex and the City 2 seks pile


Ja, det var filmland, men IKKE dr. filmland, som vi snakker om. De skriver squ gode anmeldelser synes jeg.

kun to pile
Gravatar

#12 RasmusFL 13 år siden

Babo Rises (3) skrev:
Ekstra Bladet: 5 stjerner
Politiken: 5 hjerter
CinemaZone/MetroXpress: 5 stjerner
DR Filmland: 3 pile
Filmmagasinet Ekko: 5 stjerner


Per Juul er heller ikke sig selv for tiden. 3 stjerner til både 'Tron Legacy' og '127 Hours' (!), 6 stjerner til 'Biutiful' og 5 stjerner til 'Winter's Bone' vidner om en åndsfraværende Per Juul. De 3 stjerner til 'The Fighter' tror jeg ikke man bør tage så tungt (medmindre man selvfølgelig finder ovenstående bedømmelser retfærdige og fuldt forståelige)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#13 DemoMan 13 år siden

Har set frem til den rigtig længe og skal se den her på lørdag. Its gonna be sweeeeet!!
Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.
Gravatar

#14 Babo Rises 13 år siden

The Fighter

Så er boksedramaet The Fighter set. Og jeg er ikke ligefrem overvældet af dens forudsigelige og i sidste ende opløftende historie, hvor alle går glade hjem. Den er ikke slagkraftig nok, men når det så er sagt, så er der fine portrætter hist og her, og man tror på personerne. Bedst er uden sammenligning Bale, der spiller HELT fantastisk. Man tror på han er en skidt fyr med stofmisbrug bag sig, og han ligner også sådan en. Hans mimik, bevægelser og udstråling er i særklasse, og oscar'en er allerede hjemme, og de andre nominerede behøver ikke engang at medbringe deres takketaler. Andre medvirkende spiller også rigtigt godt, mens Wahlberg virker en kende for anonym. Rollen kræver det måske, da han skal forestille at være naiv og konfliktsky, men han er for passiv. Der er ikke meget udtryk i hans spil.

Instruktionen er generelt fin - Russell er en fin fortæller, men ganske ordinær og skiller sig ikke ud. Boksescenerne er til gengæld lidt tamme (pånær den sidste kamp). De er for korte, og derfor når de ikke rigtigt op i omdrejningerne. Fint fotograferet, men igen - intet særligt her, og hurtigt glemt (Bale vil dog huskes).

Typisk oscarkandidat. Burde dog slet ikke vinde. Men stadig en fin film.

7/10
Gravatar

#15 Betelgeuse 13 år siden

Så blev filmen set og den er bestemt ikke dårlig. Det er først og fremmest et boksedrama, hvor historien dog godt kan være en smule forudsigelig. Men den realistiske miljøskildring, samt de indbyrdes forhold mellem personerne trækker filmen gevaldigt op.

Skuespillerne gør alle et forrygende stykke arbejde (lige med undtagelse af Marky Mark). Christian Bale stjæler dog al opmærksomheden og leverer en toppræstation ud over det sædvanlige. Bale har altid været en fantastisk og enormt dedikeret skuespiller, men i The Fighter er han simpelthen enestående god, og det er efter min mening hans ypperste præstation til dato.

Alt i alt en rigtig god film som helt sikkert er værd at tage i biografen og se.

4/6
Gravatar

#16 Leo DiCaprio 13 år siden

God anmeldelse! Glæder mig til at se denne.
Gravatar

#17 Djibyman 13 år siden

Djibyman (4) skrev:
Skal se den fredag, først den kl.19, så 127 Hours kl.21, jeg kan mærke det bliver en episk aften;-)


Aftenen løb helt som planlagt......eeeeeepiiisk;-)
I never Apologize, i´m sorry but that´s just the way i am.
Gravatar

#18 DemoMan 13 år siden

Har lige set den i dag og er efter min mening en fabelagtig film! Kanon instruktion og skuespilpræstationer fra alle (også Wahlberg som har den mere subtile og stille figur). En direkte gennemført film med masser af drama, intensitet og humor. Boksningen fungere (ligesom alle de bedste bokse film) mere som et back-drop hvor figurerne i stedet for tager center-stage (og man interessere sig derfor mere i de forskellige mennesker). Ligger blandt de bedste indenfor "boksefilm" som f.eks. Rocky, Raging Bull og Million Dollar Baby.
Ernest Hemingway once wrote, "The world is a fine place and worth fighting for." I agree with the second part.
Gravatar

#19 Munk 13 år siden

En ganske fin film over hele linjen, men for fanden, hvor Christian Bale stjæler billedet med sit livs præstation... Det lugter godt nok af, at han snart vil få en lille forgyldt mand til at stille på kaminhylden.

Filmen: 4,5/6
Bale: 7/6
Gravatar

#20 Djibyman 13 år siden

Munk (19) skrev:
Det lugter godt nok af, at han snart vil få en lille forgyldt mand til at stille på kaminhylden.


Fuldstændig enig, hvis han ikke får en Oscar for den præstation er der ingen retfærdighed til, han ejede den film, men jeg synes nu også hele familien leverede varen, jeg fandt filmen meget troværdig som helhed.

Filmen: 6/6
Bale:6/6 med pil op.
I never Apologize, i´m sorry but that´s just the way i am.

Skriv ny kommentar: