Netop disse finurligt udførte scener gør “Final Destination 2” mere underholdende og interessant end mange andre teenage-splatter sequels, hvor de sædvanlige køkkenknive og fiskekroge sætter dagsordenen. Her er splatteren tit så langt ude, at gruen bliver grotesk, nærmest morsom. Samtidig er idéen om at snyde Døden trods alt mere original end en frustreret teenage-dreng som tager en fastelavnsmaske på, eller en blaffer som bare nægter at dø.

Filmens skuespillere – eller ofre – kommer fra den samme pulje som bruges til den slags film. Hver arketype af ungdom er repræsenteret, fra den hvide middelklasse slacker til den sorte politisk bevidste vrede unge mand. For variationens skyld er der denne gang også smidt en bekymret mor med sin søn ind i handlingen – så er man sikker på at der altid er mindst én som publikum kan identificere sig med. Det er alle ukendte skuespillere som udfylder deres rolle som tobenede slagtekvæg på tilpas vis, men Tony Todd, som også kendes fra en anden bedre-end-gennemsnittet gyser – “Candyman” – gentager med diabolsk succes sin rolle fra den første “Final Destination”, som mystisk lighus portør.

“Final Destination 2” er forudsigelig som den slags film er, men den lever højt på de mange blodige indfald og bakkes op af en god grundidé, som gør den mere original, underholdende og seværdig end mange andre film i samme genre.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Erroneus 20 år siden

den er faktisk overraskende god, de bedste måder de dør på :D
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#12 The Baptizer 20 år siden

Det der syn Kimberly har i starten af filmen er noget det sejeste jeg har set længe, den scene alene er nok til at jeg SKAL have fat DVD'en. Jeg tror faktisk ikke jeg har set bedre bil sammenstød siden Mad Max :)

Den måde folk bliver slagtet på er overraskende makaber af en mainstream film at være. FD2 er en af de bedste gyser/splatter jeg har set længe og så er handlingen faktisk heller ikke helt tosset.
I'm a falling stone in a world of glass
Gravatar

#13 *Iceman 20 år siden

Jeg hægter mig også på vognen, af folk som mener at det er den fedeste action sekvens i starten af 2'eren. I forhold til mange andre Hollywood film som Matrix og T3, synes jeg effekterne i motorvejs-scenen i FD2 er alt for sej. I T3 og Matrix Reloaded ser bilerne kunstige og alt for computerskabte ud. Hver gang jeg ser den scene i FD2 undre jeg mig hvordan de har lavet det! Thumbs up til filmen, men kun som nogle fede effekter og en god gang hjernedød underholdning!!!
"Well, I'm gettin' something really special too. And by special I don't mean special like that Kleinaman boy down the street. More special like...
Gravatar

#14 chandler75 20 år siden

Ja, det er en rigtig flot og skræmmende realistisk sekvens. Jeg var i hvert fald lidt ekstra opmærksom på store lastbiler da jeg cyklede fra biografen.

Jeg tror den er lavet af en god blanding CG og rigtige optagelser.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#15 filmz-henne 20 år siden

Lige en lille comment til anmelderen:
Det er ikke en blodpøl der er under bilen, men derimod ganske almindelig ATF-olie til automatiske gearkasser. Det er en rød transparent olie, og det er derfor faren ringer og siger at bilen spilder olie fra gearkassen.
Gravatar

#16 filmz-Mira 20 år siden

set 1 men ej 2 endnu-etteren var mums-lidt anderledes på den fede måde, men ser ud til jeg ikke går glip asf meget hvis jeg misser 2?
_______________________________

"It's mercy, compassion, and forgiveness I lack; not rationality. "
Gravatar

#17 filmz-vassago 20 år siden

16: den er helt ok - hvis man altså kan li' den slags film, den er mindst ligeså 'god' som etteren
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#18 chandler75 20 år siden

# 15 Ok... Der kan man se.

Jeg tror nu stadig at den røde pøl har en symbolsk betydning som et forvarsel om de blodige begivenheder der venter forude. Ellers kunne de ligeså godt have valgt en almindelig sort olie.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#19 evermind 19 år siden

Jeg kan sgu godt lide FD-filmene. Min væsentligste grund til at se sådanne film er de fede, fantasifulde dødsfald, og der er FD altså et hestehoved foran en del af konkurrenterne. Meget af det er faktisk tåkrummende ubehageligt. Sæt dertil et plot, der er over standard for denne genre. Ideen er selvfølgelig ikke original, som den var det med 1'eren, men historien er stadig skruet udmærket sammen.

Og ja - actionsekvensen i starten af 2'eren er mægtig! :D
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: