At filmens sigte også er politisk, efterledes man ikke i megen tvivl om, og filmen borer ikke mindst i flygtningepolitikken samt den pinlige sag om de irakiske tolke. Hvem, de forskellige partier og aviser refererer til, efterlades man heller aldrig i tvivl om, hvilket på sin vis også er helt befriende, eftersom filmen er helt åbenhjertig omkring sine sympatier. Budskaberne hører for det meste til de politisk korrekte artigheder, hvilket dog ikke forhindrer dem i at være fuldstændigt rigtige, men særlig provokerende kan man ikke ligefrem kalde den.

Iben Hjejle er ingen Trine Dyrholm, men gør dog en god figur i hovedrollen og ydes effektivt modspil af Lars Mikkelsen som en gift mand, hun har en affære med, og som skiftevis bliver moralsk og snusfornuftig rådgiver. Til gengæld forbliver Faegh Zamanis rolle som Nazir på skitseplanet. Som et politisk ladet melodrama med noget på hjerte er “Flugten” dog en ganske habil film med solidt håndværk, og ikke mindst adskillige effektive scener i den sidste halvdel formår at trække en lidt svag første del op. Som filmens sidste øjeblikke ruller over lærredet, trækkes der en stærk og utvetydig parallel til de dansk-jødiske flygtninge under anden verdenskrig. Tingene er sandelig blevet meget anderledes siden den gang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MOVIE1000 15 år siden

jeg er meget i tvivl om jeg skal ind og se den, den har fået så mange forskellige anmeldelser
nogen har givet den 2 eller 3 og andre har givet den 5

er der så meget action som man ser i traileren?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#2 DarkLight 15 år siden

#1, jeg tror faktisk, som minimum, der er så meget aktion som man ser i traileren :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.

Skriv ny kommentar: