Til gengæld halter “Forfalskerne” ganske betydelig pga. sine stereotype menneskeskildringer. Den formår ganske enkelt aldrig at vække den store interessere for sine hovedpersoner, der synes hentet fra anden verdenskrigsfilmenes store overskud af personskabeloner. Endnu værre er det med de sadistiske tyske soldater, der næsten er karikerede nok til, at de kunne være trådt ud fra et afsnit af “‘Allo ‘Allo”. I en tid hvor vi er vant til, at selv Hitler kan forsynes med menneskelige træk, virker denne film som et betydeligt tilbageskridt. Desuden punkteres noget af spændingen fra historien pga. den temmelig overflødige rammefortælling, der fortæller os, at hovedpersonen overlever. Selve konflikten mellem den pragmatiske Sorowitsch og den iltre Diehl er også lige lovligt skåret ud i pap, som om instruktøren ikke rigtig har tillid til, at hans publikum ellers forstår den.

Der er ingen tvivl om, at der er en potentiel interessant historie i filmen, men når man ser den, føles det mest som om, den er faret vild et sted inde i manuskriptet, og desperat forsøger at kæmper sig fri af dens endeløse lager af klicheer. Filmen forbliver en besynderlig fjern og uvedkommende størrelse. “Forfalskerne” er ganske vist baseret på en sand historie, men den klinger desværre ofte så falsk som de dollars, Sorowitsch laver.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Le Samouraï 16 år siden

Jeg HADER den titel - det er simpelthen dårligt dansk. Den burde hedde "Falskmøntnerne" i stedet. NF er nogle bonderøve!
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#2 inflector 16 år siden

Ja den er godt nok elendig.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#3 keitel 16 år siden

Den film ser jeg frem til!
Gravatar

#4 filmz-Bruce 16 år siden

#1 LOL, du har helt ret.

Jeg er en forfalsker!

Bekæmp Idiocracy i Danmark! Start med at rive denne plakat ned!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 Yoda 16 år siden

Utroligt, at den ikke kommer til at køre i en ordentlig biograf i Odense, men skal ses i CafeBiografen. Giv dog filmen et ordentligt lærred, god lyd og sæder, man ikke får siddesår af!

Men naturligvis, hvis filmen var indstillet til Oscars, så ville BioCity sikkert købe den hjem - de nossefår!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#6 filmz-"K" 16 år siden

#5:

Sådan er vi så forskellige; jeg vil langt hellere se mine film i Cafe Biografen, da jeg hellere vil støtte den slags steder.

Stedet oser af charme. Banegårdscentret oser bare.
Gravatar

#7 Yoda 16 år siden

Jeg er fløjtende ligeglad med CafeBiografen og osende charme.

Jeg kommer fandme ikke for charmens skyld, men for filmens, så op i røven med CafeBiografen!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#8 lagoni 16 år siden

'Store' film som Die Hard, 300 og andre film der har action eller bombastiske billeder gider jeg ikke se i CafeBiografen (ikke at de ville vise dem dog...), der er skærmene netop for små. Men de fleste andre film, som denne, vil jeg meget hellere se der, da det er et sted jeg gerne vil støtte og tror ikke de (filmene) vil ha' gavn af et større sted. Plus at der som regel er billigere, specielt efter BioCity har indført prisdifferentiering på pladserne.

Og så er CafeBiografens sæder altså meget bedre end BioCitys :)

edit: og så har CafeBiografens gæster i større grad forstået at man skal tie stille under filmen! Stort plus.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#9 filmz-jonasgr 15 år siden

Så filmen i går og er enig i Benways betragtninger. Problemet for mig er at det ikke føles som om man er i en KZ lejr. Alle de rædsler og den frygt der er forbundet med en KZ synes jeg slet ikke instruktøren formår at illustrere. Jeg var på ingen måde forfærdet under filmen, især ikke når man tænker alle de utallige film som er blevet lavet om emnet. Og så er personerne i filmen meget stereotype. Der er helten, antihelten, person med dårlig psyke, den følelseskolde nazist og endelig den "gode" nazist. Sidstnævnte føles for mig næsten som en parodi.
Taget disse ting i betragtning er det dog en fascinerende historie og den bliver fortalt på en sådan måde at vi som seer forstår vigtigheden af denne historiske begivenhed.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: