Med “Fri os fra det onde” forsøger Ole Bornedal at give den lurende ondskab i mennesket sit helt eget ansigt, mens han samtidig tager førergreb med tidens ideologiske tendenser i det danske samfund. Bornedal har de senere år haft svært ved at holde taktstokken stille i luften, men viser her, at der stadig er masser af potentiale i den danske instruktør. “Fri os fra det onde” er sprængfyldt med vid og bid, humor og alvor, godt skuespil og stof til eftertanke. En sublim fortælling med reference til det virkelige liv netop nu.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 keitel 14 år siden

"Fri os fra det onde" kaster sig hovedkulds ud i den verserende flygtningedebat, som alt for længe har haft en ensidig stemme i Dansk Folkeparti.


Sørme dejligt med en poltisk korrekt anmeldelse, jeg brækker mig!
Gravatar

#2 Yoda 14 år siden

En flot anmeldelse, som jeg er helt enig i.

"Fri os fra det onde" er en smuk og på mange måder atypisk dansk film, der tager nogle interessante temaer op til diskussion - her blandt andet flygtningeproblematikken, som Kaduffo også påpeger i anmeldelsen. "Fris os fra det onde" er en modig film, en spændende film og en flot film!

Jeg blev virkelig positivt overrasket, da jeg så filmen. Også 5/6 herfra.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 amadoR 14 år siden

keitel (1) skrev:
Sørme dejligt med en poltisk korrekt anmeldelse, jeg brækker mig!

Du ved godt at det er en person der har skrevet anmeldelsen, og ikke en computer?

SPOILER INCLUDED
Jeg var sindssygt skeptisk om de, i forvejen, kendte mennesker som Lasse Rimmer, Lene, Polle manden og hende brobizz-kællingen kunne leverer varen. Men det syntes jeg de gjorde i stor stil. Jeg syntes det var en rigtig god fim da den skildrer den her folke-mentalitet der ofte er at finde i de små landsbyer. Og at kunne transformere folke-mentaliteten til noget uhyggeligt var fedt at se. Og hvordan vores hovedperson måtte ty til samme bizarre metoder for at opretholde hans eget standpunkt, og beskytte sig selv og hans nære. Og hvordan den her folke-mentalitet bliver truet når et bestemt individ hopper ind i det. Den eneste sten i skoen, var at "Narrator" (ved ikke hvad det hedder på Dansk) var inde i selve filmen til sidst. Og sagde "Der er ikke mere", det kunne jeg ikke lige snuppe.

Ellers var det en rigtig dejlig film, efter min mening.
Gravatar

#4 keitel 14 år siden

# 3 Øhh computer hvad mener du?

Du skildrer at at den såkaldte underlige folkementalitet der er at finde i landsbysamfund, det er jo den samme hjerne tomme fordom som at sige alle muslimer er nogle banditter.

Bortset fra det synes jeg nu også godt om filmen, men jeg bryder mig bestemt ikke om budskabet at fordi man bor på landet så bliver man automatisk gjort til en landsby tosse.

Håber snart der kommer en dansk film hvor der ikke er en rød instruktør, og viser at der ikke kun findes søde rare toturede muslimer, men jo dem ser man jo ikke så tit på de københavnske cafeér, og jo det var en fordom-jeg kan skam også være med :)
Gravatar

#5 amadoR 14 år siden

Du syntes måske også at Anti-christ var mandschauvinistisk? - Jeg giver op.
Gravatar

#6 gi-jones 14 år siden

#3:
og hende brobizz-kællingen kunne leverer varen.
Du ved godt at hun heller ikke er en computer ikke??? Beklager, kunne ikke lade være.

On topic, kunne jeg næppe være mere uenig i anmeldelsen. Jeg syntes det var en forvirret, rodet fortælling fyldt med klicheer. Jeg tror gerne at klicheerne er tænkt som en form for humoristisk/sarkastisk vinkel, men jeg synes langtfra at det virker. Til gengæld er mange af replikkerne leveret så stift at jeg krummer tæer.

Fortæller i start og slut var ligeledes noget af det underligste. Minder mig om noget Von Trier kunne have, og har, fundet på.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#7 amadoR 14 år siden

gi-jones (6) skrev:
#3: Du ved godt at hun heller ikke er en computer ikke??? Beklager, kunne ikke lade være.

On topic, kunne jeg næppe være mere uenig i anmeldelsen. Jeg syntes det var en forvirret, rodet fortælling fyldt med klicheer. Jeg tror gerne at klicheerne er tænkt som en form for humoristisk/sarkastisk vinkel, men jeg synes langtfra at det virker. Til gengæld er mange af replikkerne leveret så stift at jeg krummer tæer.

Fortæller i start og slut var ligeledes noget af det underligste. Minder mig om noget Von Trier kunne have, og har, fundet på.


Hvilke klicheer?
Gravatar

#8 Yoda 14 år siden

keitel (4) skrev:
... jeg bryder mig bestemt ikke om budskabet at fordi man bor på landet så bliver man automatisk gjort til en landsby tosse.


Er det nu også det budskab, filmen ønsker at udtrykke? Tværtimod tvinges vi - seerne - til at sluge vores egne fordomme, da det viser sig, at tanketomme Lars (Jens Andersen) slet ikke er så tanketom igen. Han køres solidt i stilling som den mest usle bonderøv fra Lars Tyndskids marker, men afslører sig gradvist som værende mere reflekterende end som sådan.

keitel (4) skrev:
den såkaldte underlige folkementalitet der er at finde i landsbysamfund, det er jo den samme hjerne tomme fordom som at sige alle muslimer er nogle banditter


Jeg mener ikke, at Bornedals valg af miljø hænger sammen med, at han ønsker at hænge bestemte samfund ud. Han har konsekvent valgt en karrikeret fremstilling af såvel det pågældende samfund som de karakterer, der optræder i filmen. Det er jo ikke kun landsbytosserne, der er karrikerede, det er også storbymennesket i form af Johannes (Lasse Rimmer). Dette stillestående limbo får teatralsk karakter, som Bornedal flere steder benytter sig af til at underbygge pointer - blandt andet, da Ingvar holde sin bandbulle-tale på lasbilens oplyste lad. Det nærmer sig stærkt en teater-monolog, som er med til at vise, at man befinder sig i en karikeret realitet. Tilstedeværelsen af fortælleren (Sonja Richter), der forlener filmen med en aura af græsk tragedie, er ligeledes med til at underbygge (og understrege) at vi befinder os i et stærkt stilliseret univers, der ønsker at kommunikere en ganske bestemt filosofi. Et bestemt synspunkt.

keitel (4) skrev:
Håber snart der kommer en dansk film hvor der ikke er en rød instruktør, og viser at der ikke kun findes søde rare toturede muslimer


Er det Bornedals pointe at vise, at der ikke kun - som du skriver - findes "søde, rare torturerede muslimer"? Det mener jeg er irellevant i det store perspektiv, da ét af filmens budskaber er, at man skal være åben overfor det enkelte menneske - etnicitet og religion underordet! Man skal - med andre ord - ikke lade sig styre af fordomme.

Det viser sig jo også, at Ingvar - der i starten tog hånd om Alain, da pøblen talte ondt om ham - udvikler sig til en målbevidst og gammeltestamentlig hævner, der kræver tand for tand og øje for øje uden at skæve til sagens rette sammenhæng. Han lader sig diktere af fordommene - og igen er vi (seerene) blevet ført bag lyset.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#9 filmz-Bruce 14 år siden

Har ikke set den, ville gerne, som så mange andre film, men tvivler på, at det bliver indenfor de næste par år. Der er simpelthen for meget andet og for mange andre film på programmet.

Det afskrækker mig ikke med en udtalelse som ... som alt for længe har haft en ensidig stemme i Dansk Folkeparti. En anmeldelse er jo subjektiv og en anmelder har lov og have sin mening, både om filmen og politisk. Jeg har set mange gode film, hvis politiske konklusioner eller hensigter jeg er dybt uenig i. Det behøver ikke gå ud over den filmiske kvalitet og så er der jo også muligheden, at man fortolker film forskelligt.

Jeg siger dog tusind tak for, at vi i dag, modsat England og Sverige, fik åbnet op for en ikke tabu belagt indvandrings- og integrations debat for 10 år siden, netop med hjælp fra en katalysator som DF. Havde Socialdemokratiet og de Radigale været sig deres ansvar bevist i deres regeringsperiode, så havde DF ikke været en magtfaktor i dansk politik i dag.

Derudover er hele min familie bønder tilbage fra 1700 tallet i det sydlige Jylland og fattige op til og med halvtredserne, så jeg kender godt til stereotyperne både mht. jyder på landet og kjøvenhavnere i byen. Der hænger mange fordomme ved og nogle er faktisk ganske berettigede, fra begge fløje. Bare se parternes fordomme, når det kommer til diskussioner omkring fodbold.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 gi-jones 14 år siden

Jeg ser nu ærlig talt ikke det store politiske budskab i filmen. Selve budskabet fejler ingenting - det er en eviggyldig historie som er lavet 1000 gange før. Problemet er bare, at den også er lavet meget, meget bedre før.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: