“Fruitvale Station” er en film, der behandler sit aktuelle, politiske tema med en forfriskende åben tilgang. Den moralske dom overlades til publikum, og derfor kommer den også til at virke stærkere. Det eneste problem er faktisk, når den ikke tør føre den metode helt igennem. De skønhedsfejl til trods er der dog meget at begejstres over. Ikke mindst to blændende skuespilpræstationer fra Octavia Spencer og Michael B. Jordan. Jeg kan kun håbe, at ingen af dem bliver forbigået, når Oscar-nomineringerne offentliggøres om et par uger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 X&O 10 år siden

Selvom jeg overordnet er enig i anmelderens dom, er jeg dog uenig i anmelderens præmis:

skrev:
Jeg plejer altid at undgå film, der er "based on a true story". Der er noget ved den subgenre, der inviterer til klam sentimentalitet i en grad, så jeg ofte ender med at kæmpe imod en pludselig trang til at gense min morgenmad.


Efter min mening forherliges hovedkarakteren i en sådan grad, at det ovennævnte billedsprog nemt kunne gøre sig gældende. Gentagende gange skal vi se hvor god en person Oscar er. Jeg nævner i flæng:
- Skriver lykønskning til sin mor midt om natten - modsat søskende
- Giver pot væk i stedet for at tage penge for det
- 'Redder' en hund
- I en næsten martyragtig scene i fængslet, kæmper han for sin mors ære
- Hjælper en tilfældig i supermarkedet
- Fremstilles som den perfekte far for sin datter
- Er den eneste i toget der tager initiativ til at tælle ned til nytår
- Hjælper sin kæreste samt en gravid til at få lov til at låne et toilet
- Giver sit sæde til sin kæreste (måden det gøres)
- I slagsmålet i toget fremstilles det som om han forsøger at afværge slagsmålet, hvilket ikke er sandt
- Det er ham der forsøger at få de andre til at falde ned efter de anholdes
Gravatar

#2 LukasAasted 10 år siden

#1 Puuuuha, det er nogle tamme eksempler på en teori som i min optik i forvejen er langt ude i skoven... Jeg forstår hvor du vil hen, og jeg frygtede samme udfald inden jeg så filmen. Film som er baseret på en sand historie går nemlig ofte i fælden ved at forherlige hovedkarakteren, men det er da ikke tilfældet i Fruitvale Station.

Som anmelderen også skriver, bliver man ofte mindet om, at Oscar netop ikke er en mønsterborger. Synes du virkelig at han forherliges fordi at han i filmen elsker sin mor, sin kæreste og sin datter? Det er da ikke at forherlige - kærlighed til ens egen familie er da så naturligt som det overhoved kan være.

At han hjælper sin kæreste samt en gravid dame med at låne et toilet og efterfølgende giver kæresten hans sæde i toget er blot scener, som hjælper handlingen med at skride frem til den næste begivenhed. Og helt ærligt... Hvis du enten har eller har haft en kæreste, står du så ikke til rådighed, hvis hun vil på toilettet eller trænger til at side ned? Jeg ser det da som normal opførsel i et parforhold.

I toget forsøger han ikke at afværge slagsmålet. Man ser til gengæld i hans øjne at hans indre djævel kommer frem idet han kalder på sine venner. Om han slog først i virkeligheden ved jeg ikke, men som det portrætteres i filmen, når slåskampen slet ikke at gå i gang inden toget bliver stoppet. Jeg nåede alligevel at få indtrykket af at Oscar var klar til at rode sig ud i en slåskamp, hvis det blev nødvendigt. Det er slet ikke så sort/hvidt som du får det til at lyde.

Scenen med hunden ser jeg mere som symbolik. Man ser et close-up af hunden med hoved mod jorden og blod ud af munden - fuldstændig samme situation som Oscar finder sig selv i nogle timer senere.

Scenen hvor han hjælper den unge kvinde i supermarkedet virker mere som en flirt. I kølvandet på den diskussion som Oscar havde med sin kæreste nogle få timer inden omkring en pige som han havde været utro med, virker det fuldstændig oplagt. Det er vel ikke for sjovt at hun er en attraktiv blondine på samme alder som ham selv, og mens hun kigger væk, tjekker han hende mistænkeligt meget ud.

Oscar er fyldt med fejl og filmen holder ikke tilbage for at vise det. Han er sød ved sin datter, men som moderen også kommer ind på, er han bestemt ikke "den perfekte far". Han sælger hash, har tilbragt tid i fængslet, er sin kæreste utro, gør sin mor ulykkelig ved hele tiden at komme ud i problemer og ikke at kunne holde styr på sin kæreste og datter. Vi har tydeligvis haft to vidt forskellige opfattelser af filmen. Mens du mener at Oscar konstant forherliges, mener jeg til gengæld, at det er forfriskende, at han ikke gør det.
Gravatar

#3 X&O 10 år siden

Det er klart at de ikke alle er lige forherligende, men tilsammen udgør de hvad jeg klart vil betegne som en forherligelse af karakteren.

Hvorfor skal han give pot væk? Får vi en forklaring på det. Han mangler seriøst et job og dermed penge. Hvad er hundens rolle? Du siger det er symbolsk, jeg kan dog ikke se nogen symbolik i scenen, og i stedet for at han blot hjælper den (og scenen havde en mere konkret betydning for handlingen) og måske viser noget empati , skal han rende rundt og råbe. Scenen i fængslet er selvfølgelig ret vigtig for at forstå opgøret i toget, men realistisk set uanset om det er sandt eller ej, virker hele den scene ude af proportioner. Vil den anden gut omtale moderen når hun sidder lige foran ham, og skal han absolut blive slæbt væk af 4 vagter? Jeg har i og for sig ikke noget problem med at han umiddelbart vises som en god far, men især scenen hvor han henter datteren, viser ham bare med et overskud, som ikke opvejes af modsætninger og dermed fremstår en anelse for lykkelige.

I scenen i toget er han mærkværdigt nok den eneste der tænker på at tælle ned til nytår. Det får ham til at fremstå som et geni, på bekostning af en decideret latterliggørelse af resten af togets personale. Det var desuden en ting jeg oplevede gik igen flere steder: Han er motiveringen for mange handlinger som er så åbenlyse at det helt mister sin mening. Det samme sker på perronen med politiet og i toiletscenen. Toiletscenen, ja gu' er det noget alle ville gøre. Men den scene har ét enkelt formål, og det er at vise os hvor flink han er. Scenen handler om tre mennesker der skal på toilettet, det er ikke just plottet der bliver bragt frem af denne originale handling. Med hensyn til slagsmålet i toget, så siger han "This ain't the time" hvilket på alle måder er hans måde at afværge slagsmålet på.

Hans fejl bliver også fremstillet, men det er mængden af de gode ting og HVORDAN det gøres som viser en forherligelse af offeret der også var et godt menneske.
Gravatar

#4 LukasAasted 10 år siden

Han har aftalt at mødes med sin ven for at sælge noget pot, men da han kommer frem til mødestedet kommer der det flashback, hvor han sidder i fængsel. Det står som en ubehagelig oplevelse i hans hukommelse, og her lover han endda sin mor, at det bliver sidste gang. Tanken får ham til at fortryde den handel, som han skal til at lave, og derfor hælder han posens indhold ud i vandet. Han gemmer så åbenbart en enkelt joint, som han forærer til sin ven, fordi at han trods alt havde kørt hele vejen derud i håb om at købe en ordentlig omgang. Jovist, han er desperat efter penge, men han har ikke lyst til at sætte sig selv og sine omgivelser på spil igen ved at sælge hash.

Scenen i fængslet hvor han er oppe at toppes med ham gutten, er vel bare for at opsummere hans tilværelse i fængslet inden for et flashback. Om det lige præcis foregik på den måde ved jeg ikke, men det er trods alt bare en film. Publikum skal have en idé om hvordan tingene hænger samme på halvanden time, og derfor er man nødt til at tilpasse historien så det fungerer som en film. Jeg synes ikke at den scene virker helt ude af proportioner - den viser at Oscar har en dyster side og lever et farligt liv, som han prøver at skjule fra sin familie og den viser ikke mindst at han er i stand til at skaffe sig fjender.

Og scenen med datteren... Ved sgu ikke hvad jeg skal sige... Jeg synes det var en smuk scene, og så det egentlig bare som et lyspunkt i hans dag, som har været præget af negative oplevelser som fx en sur kæreste og en chef som ikke kan bruge ham. Mere kan jeg ikke sige om den scene, og kan slet ikke forstå hvordan den på nogen måde kan provokere. Det er jo blot en far som henter sin datter. Oscar havde oplevet hård kritik hele dagen, så det må være rart, endelig at blive genforenet med sin datter, som ikke rigtig forstår hvad der foregår og ser meget op til ham. Og synes ikke man kan sige, at det "fremstår lykkeligt", for publikum ved jo godt, at det blot er en facade. Med alle de problemer er det bestemt ikke en lykkelig familie, men Oscar elsker den pige, som en far elsker sin datter, og derfor er han vel interesseret i at hun ikke skal have nogen ide om hvordan tingene hænger sammen.

Når han i toget minder folk om at det er nytår gør det ham vel ikke til et bedre menneske og hvorfor synes du, at resten af togets passagerer latterliggøres? Det er nytårsaften og folk og fulde. Oscar ender med at tage initiativet, men det syns jeg ikke, at man kan sige noget positivt eller negativt om. Det er bare noget som han gør. Og nej, scenen hvor pigerne skal på toilettet har ikke kun det ene formål, at vise hvor godt et menneske han er. Her møder han en mand, som har været i samme situation som Oscar, og er i stand til at dele ud af sine råd. Han ender endda med at tilbyde ham et job. Lige præcis den episode skete måske heller ikke nogle timer inden hans dødsfald, men scenen passer da godt ind i en film. Film og virkelighed er ikke det samme, og det kommer det aldrig nogensinde til at blive.

Desuden ville jeg vove påstå, at hvis en gravid dame kommer over til mig, og spørger om hun må låne et toilet, så vil jeg da til en hver tid sige ja, hvis jeg står i en situation, hvor jeg har muligheden for, at give hende hvad hun ønsker. Scenen bruges ikke som et forsøg på at forherlige Oscar, da den først og fremmest har et helt andet formål. Men han handler da som langt de fleste mennesker ville gøre i den situation.
Gravatar

#5 jessup 10 år siden

En velmenende, chokerende, rørende film men ikke til mere end 3-4/6.
This is just until June
Gravatar

#6 squid delicious 10 år siden

Where the fuck is Wallace!?

;-)
"Do you smell it?....That's the smell of Bastards."

Skriv ny kommentar: