“Frygtelig lykkelig” er blevet en flot og til tider rigtig underholdene film. Det lykkes over al forventning for Henrik Ruben Genz at gøre Sønderjylland til et dystert og fascinerende sted. De skumle og grimme mennesker, der befolker landsbyen, udgør den perfekte kulisse for dramaet. Desværre virker sammenstødene mellem landbetjenten Robert og bulderbassen Jørgen ikke rigtig godt på film. Det, der skulle være et stort kultursammenstød mellem særlingene fra underdanmark og den københavnske politibetjent, bliver aldrig rigtig til noget. Robert tilpasser sig for hurtigt og accepterer for let de lokale skikke.

Ligeledes bliver den personlige krise, Robert er midt i, aldrig rigtig troværdig. Det glider for let i baggrunden og bliver noget fjernt og ligegyldigt. Det er her, filmen taber til bogen, som filmen er baseret på. For det lykkedes til fulde på skrift for forfatteren Erling Jepsen at fremstille Robert som et menneske i krise. Som et menneske uden fast holdepunkt i verden, hverken i forhold til familie, karriere, fremtiden eller moral. Selvfølgelig er filmens univers karikeret, grotesk og overdrevet, men slutproduktet er blevet en seværdig, moderne marsklandswestern, der på trods af underholdningsværdien og den flotte billedside dog ikke sætter sig varige spor i tilskuernes erindring.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 mar16 15 år siden

den ser nice ud..
Gravatar

#2 filmz-gofferoffer 15 år siden

Har boykottet filmen efter den irriterende reklamekampagne her på siden.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#3 tranberg 15 år siden

Jeg har lige været inde og se filmen:

Der er ingen tvivl om, at dette er et resultat af bedre dansk film. Historien er spændende, så evig absurd og bizar og til sidst så nervepirrende, at man synker hen i et "ahh, hvor genialt", når filmen lakker i mod sin slutning.

!MEN!
Åbningssekvensen er umiskendeligt taget direkte ud af "No Country For Old Men"; et galleri af stillsekvenser af øde marker, landskaber, vindmøller og markhegn, mens Lars Bryggman leverer en voice-over monolog, der næsten er tyvstjålet fra Tommy Lee Jones' i Coen Brødrernes mesteværk. STORT MINUS.

Og resten af historien, som den eskalerer og bliver mere og mere drastisk, lugter laaangt væk af det "Coenske" at det næsten er ulovligt.

Trods denne store inspiration Henrik Genz har hentet hos sine amerikanske kollegaere, er jeg næsten sikker på, at Frygtelig Lykkelig er den bedste danske film jeg har set til dato.

Ydermere, meget flot andmeldelse! Den ramte præcis den følelse jeg ligeså fik af at se filmen.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#4 fazz 15 år siden

Som tranberg siger er starten fuldstændig stjålet fra No Country For Old Men! og Sådan noget irritere mig grænseløst!.. Især når man så også bruger den samme slags humor som Coen-Brødrene gør.
Dette trække desværre rigtig meget ned på en ellers vellykket film!
Som andmelder siger er Lars Bryggman imponerende, det samme er Bodnia. Men der mangler noget især med hensyn til Jakob Cedergren...
Det er dog stadig en rigtig god film! og den skal også ses, da den ligger blandt toppen af danske film.

4,5 ud af 6
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#5 tranberg 15 år siden

#4

Hvis den er noget, er den i hvert fald årets bedste danske film - men stadig min favorit danske film til dato!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#6 filmz-Angel Eyes 15 år siden

Indrømmet, introen er tyvstjålet fra No Country og musikken har kigget lige lovligt meget i bedene hos Carter Burwell, men det er vel i orden at lave en pastiche over Coen-brødrenes værker (de er jo selv pastichens mestre). Filmen emmer af stemningen hos f.eks. Fargo og Barton Fink og er nook mere beslægtet med Lynchs Wild At Heart end Twin Peaks (der ikke er så overdrevet absurd i karaktertegningerne).
For mig blev karakterernes troværdighed aldrig et problem - det er jo tydeligvis ikke en socialrealistisk miljøskildring, men en tyk genreblanding af både western, film noir og gangsterdramaer - alle genrer, som Coen-brødrene selv har haft fingrene i. Men her forrykkes det hele til Sønderjylland, hvilket giver det et forfriskende originalt udtryk.
Jeg vil dog også mere se filmen som et surrealistiskt, mørkt eventyr eller en decideret horrorfilm. Og karaktererne skurrer i den grad ikke - de er pastichens håndlangere og dukker og derfor bør man ikke forvente dybdespykologi hele vejen.
Når det så er sagt, så vil jeg dog mene, at både Cedergren og Lene Maria Christensen leverer troværdighed på deres egne præmisser - jeg følte ikke ét sekund, at deres motiver og handlinger gav mislyd.
Måske er bogen mere realistisk (har ikke læst den), men filmen vælger bevidst (og heldigvis) at kaste sig ud i hele genre-farveladen og det gør den til UG+.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#7 gi-jones 14 år siden

Jeg var dybt skuffet. Har netop set den i dag og må indrømme at aldrig havde den mindste sympati med nogen af karakterene. Det står for mig fuldstændig uklart hvorfor hovedperson handler som han gør, og igen og igen tager åbenlyst dårlige og usympatiske beslutninger. Det forklares overfladisk med en eller anden henvisning til hans dunkle fortid, men da det ikke bliver uddybet sidder man tilbage og forsøger at identificere sig med en meget svagt defineret karakter.

2 stjerner for det flotte visuelle udtryk.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: