Fotografen Darius Konjis stilistiske kendetegn fra film som “Se7en” er her væsentlig nedtonet, eftersom man følger originalens indstillinger til punkt og prikke. Haneke benytter gerne lange, statiske indstillinger, og i “Funny Games” bliver billedernes ubevægelighed en skræmmende antitese til den klassiske slasher-films hektiske og hurtigtklippende kamera. Filmen er i det hele taget en sadistisk leg med genreforventninger, men også en måde at tvinge tilskueren til at tage stilling til sit eget forhold til vold på film. I den forstand er der næsten en form for “Dogville” over “Funny Games”. Dette ses tydeligst i de fremmedgørende elementer, så som den metareferentielle talen til kameraet eller brugen af en fjernbetjening til at spole handlingen tilbage i en afgørende scene!

Nogle vil måske afvise filmen som en alt for kold stiløvelse, som prætentiøs pegen-fingre-ad den psykologiske gyser, men man skylder sig selv at møde Hanekes lille mesterværk med åbent sind. Selv nutidens filmpublikum, der er blevet tilvænnet forråelse og hypervold i underholdningen, vil unægteligt blive påvirket af Hanekes direkte og kompromisløse konfrontation – helt ind i rygmarven!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 gizmomis 16 år siden

Jeg så den til forpremiere i Kinopalæet sidste måned og syntes den var fantastisk, skræmmende og tankevækkende.. desværre var jeg vidst næsten den eneste i biografen med den mening.. en del gik og mange sad og grinede i store dele af filmen hvilket var temmeligt irriterende..
Gravatar

#2 Patriarch 16 år siden

Ser frem til den...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 DarkLight 16 år siden

Det kom godt nok som en overraskelse. Jeg havde gættet på en 2 eller 3 af 6.

Nu skal den da helt sikkert ses.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#4 chuck 16 år siden

Schulze doesn't get the blues!!!
Okay den skal ses i biffen. Jeg tager Guffen med, for han kan altid dæmpe ens begrænsning med sine kølige kommentarer, hehe.
Vi ses på mandag til sejr ;o)
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#5 Yoda 16 år siden

Dejligt at se, at Haneke ikke lavede en "Bornedal" :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#6 filmz-Scarface 16 år siden

Mr. Orange: I'm a cop.
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#7 RasmusFL 16 år siden

Aargh... Fem stjerner til en film, der helt ned i sømmene er en kopi af sin original?

Selv var jeg ikke begejstret. Den oprindelige "Funny Games" er i mine øjne den bedste horror-thriller til dato - mesterlig, intet mindre. "Funny Games U.S" var derimod rimelig intetsigende, omend vellavet og velspillet.
3/3
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#8 Yoda 16 år siden

#7

3/3 - ja, så kan den jo ikke blive bedre ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#9 RasmusFL 16 år siden

3/6, naturligvis

Aprilsnar!.. eller... ikke :)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#10 dolphinfriendly 16 år siden

Jeg synes slet heller ikke, at "Funny Games US" har samme gennemslagskraft eller samme ondskabsfulde humoristiske islæt som originalen. Skuespillerpræsentationerne er simpelthen ikke i samme høje klasse som i '97 udgaven, særligt de to knægte er flade i US versionen. Dog er temaet det samme og selvom det slet ikke er så godt udført som tidligere, kommer det intelligente budskab dog ud.

Og Naomi Watts...ja...her viser hun igen, at hun kun kan tude og overspille. :)

4/6 mod originalen, der er en klart 6/6.

P.S. Hvordan kan det være, at I på Filmz må udsende anmeldelser en dag før premieredagen?

Skriv ny kommentar: