Selv ni år efter premieren har ingen af Hollywoods mange, nyproducerede storfilm formået at overgå “Gladiator”. BD-udgivelsens kontroversielle transfer kunne have været værre, men burde have været bedre. Både skivens eksemplariske lydspor og exceptionelle ekstramateriale scorer dog topkarakter uden det store besvær. Umiddelbart virker det desværre usandsynligt, at Universal genudgiver filmen på Blu-ray med et forbedret transfer, så hvis du er fan, kan du sagtens tillade dig at købe filmen igen øjeblikkeligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ericmase 14 år siden

God anmeldelse Johan! :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Det er nok ingen hemmelighed, at jeg er ganske uenig :)

Sammensat af to forskellige transfers, et fra 2000 og et fra 2005, uden at foretage nogen remastering, er akkumuleringen en decideret skændsel.

Der er scener med banding (allerede startsekvensen), konstant ringing og edge enhancement. I scener hvor original og EE version er sammanblandet er forskellen uhyrlig.

F.eks. en scene hvor samme person optræder hhv. skarp og totalt udtværet og detaljeløs i huden. En scene hvor detaljerne i Maximus skæg er fine og brunlige og pludselig har han været i sauna og er rødmosset og hårene ikke til at skelne fra hinanden. Farvepaletten ændrer sig altså på tidspunkter i én og samme scene.

Og så selvfølgelig en fejl, som ALDRIG burde have kommet igennem selv Super Best's kvalitetskontrol. At én algoritme forveksler bevægelse med støj og derfor fjerner objekter fra filmen. Det er simpelthen ikke i nærheden af "godt nok" i blu-ray tidsalderen på det, som skulle være en titel, der skulle sælge formatet. Gad vide om abens knogle havde været med i 2001, da den kastede den op i luften eller var blevet retoucheret bort?`

Ja, ingen tvivl om at billedet er blevet skarpere, men i mine øjne er det ikke et forbedret transfer ifht. extended edition på DVD, som absolut ikke er skarpere end blu-ray udgaven, men tilgengæld er af konstant kvalitet, uden ovenstående fejl.

Transferet er defekt og Universal kan glæde sig over, at der ryger mange penge i kassen, når de næste gang kommer med et remastered billede. Sammenlignet med titler som Curious Case of Benjamin Button, Knowing og Star Trek, er betegnelsen HD her falsk varedeklaration.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 Skeloboy 14 år siden

Er langt fra fan i Gladiator. Men som jeg ser det, så er der kun to sword & sandal-film i nyere tid, der er værd at se: Braveheart og Gladiator...
Gravatar

#4 AP 14 år siden

.. hvor Gladiator er laaangt den bedste!
Gravatar

#5 filmz-Bruce 14 år siden

Tristan og Isolde er desværre en overset film.

Ebert har iøvrigt god smag .... igen!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 filmz-Utyske 14 år siden

#5 - Den må jeg få taget mig sammen til at se. Jeg gik i gang med den på et tidspunkt, men var så træt at jeg aldrig fik set den til ende, desværre.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#7 HonoDelLoce 14 år siden

AP (4) skrev:
.. hvor Gladiator er laaangt den bedste!


I agree :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#8 AP 14 år siden

#5 Jeg brød mig ikke om den film, den var mildest talt en tand for sukkersød/romantisk til min smag. Karaktererne rørte mig desværre heller ikke.
Gravatar

#9 Buzz 14 år siden

Jeg har nok se Braveheart mere end Gladiator og det bliver ikke bedre i Hollywood
Gravatar

#10 Skeloboy 14 år siden

Synes Braveheart er bedre:), Russel Crowe irriterer mig af og til rigtig meget i Gladiator

Skriv ny kommentar: