“Goonierne” er en charmerende familiefilm fra genrens storhedstid. Den er for lang, og den genbruger så mange elementer fra andre eventyrfilm, at den bliver en smule forudsigelig. Men de unge skuespillere er mindst ligeså flamboyante og sympatiske som deres elskværdige karakterer, og filmen er gennemsyret af gæv humor. Fans af “Goonierne” ejer den formentlig allerede på dvd, og man bør nok først leje den på Blu-ray og tjekke den ud i HD, inden man vælger at bruge sparepengene på at anskaffe den igen. Det udmærkede ekstramateriale er desuden identisk med det, der fulgte med dvd’en.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Bobby Singer 15 år siden

Herrefed film! En helt lille klassiker i min bog, har da også set den et par gange efterhånden. Synes sgu godt at den kan klarer 5/6 stjerner. :-)
Idjit
Gravatar

#2 tranberg 15 år siden

6/6 herfra!!!

Goonierne er en af de mest betydningsfulde film fra min barndom, en af de første eventyrfilm jeg stiftede bekendtskab med og den var bare sååå feeed!

Nostalgi på BluRay, yay!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#3 filmz-Le Samouraï 15 år siden

En skam at den floppede så voldsomt herhjemme (og mange andre steder). Det er en fantastisk eventyrfilm. Jeg husker også spillet til C64 som ret fedt, selvom jeg vist aldrig kom i nærheden af at gennemføre det.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#4 dh-ad 15 år siden

Slægtsskabet med E.T., Indiana Jones og Den Uendelige Historie er tydelig og bidrager til en vaskeægte 80'er feeling.

Det er også den mest betydningsfulde film fra min barndom, og for år tilbage havde jeg et ritual med at se filmen 1 gang om året på en regnfuld efterårsdag. Nu ligger Goonierne og venter på, at mine børn kan læse undertekster! Men som man kan se nedenfor, så kan de nok slet ikke forstå den...

En rettelse til anmeldelsen: Den slags unger findes altså ikke længere, ikke i gængs forstand. Goonierne er jo ude en hel weekend! Hvis dagens børn er ude en ½ time i træk, er det jo en sensation...

Filmen er et kulturelt vidnesbyrd, om hvordan børn var i 80'erne ,og som børn aldrig bliver igen!

6/6
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#5 Michael Andersen 15 år siden

Under 'Medvirkende" optræder instruktøren Curtis Hanson også i filmen. Det lyder spændende, men ifølge IMDb er det en anden Curtis Hanson. Det skal vist lige rettes :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 PredatorX 15 år siden

6/6 herfra

The Goonies er en mine absolut yndlings "feel-good movies"... Og den bliver som minimum set en gang hver andet år. Den slags film bliver så sjældent lavet i disse dage. Monster House var deroppe af. City Of Ember skulle eftersigende også have en lignende stemning. Bliver spændende at se ihvertfald:-D

Vil lige påpege at scoret af Dave Grusin er en kriminelt undervurderet lille perle.

Og så vil jeg ikke give anmelder ret i at filmens skurke er ligegyldige. De er det på ingen måde. Overhovedet.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#7 enfilmnørd 15 år siden

Det bliver ikke mere nostalgisk end Goonierne. Fantastisk film
6/6
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.

Skriv ny kommentar: