I biografen var “Gravity” en fuldkommen overrumplende oplevelse – særligt hvis man var så heldig at fange den i en biograf med et Dolby Atmos-anlæg, hvor lydeffekterne, replikkerne og musikken leveres af talløse højtalere overalt i salen. Naturligvis kan hjemmebiografen (endnu ikke) levere et sansebombardement af samme kaliber, men både filmens bedårende billedside og lamslående lydside har også en enorm pondus i stuen. Ovenpå filmens biografpremiere spekulerede mange over, om æstetikken spillede så stor en rolle i “Gravity”, at de levende billeder ville miste deres appeal på tv. Ganske vist har jeg formentlig en større fladskærm end gennemsnittet, men mit gensyn gjorde mig bestemt ikke mindre forgabt i filmen. Jeg har nu også altid følt, at alle de visuelle og auditive lækkerier var et skønt supplement til et i forvejen bomstærkt karakterdrama – og ikke omvendt.

“Gravity” bør være fast inventar i enhver respektabel filmsamling. Ikke blot fordi filmen er en genistreg i sig selv, men også fordi denne 3D-udgivelse er mere eller mindre perfekt fra A til Z. Hvis du nogensinde har overvejet at investere i en 3D-projektor eller –fladskærm, så bør dette være udgivelsen, der får dig til at træffe den endelige beslutning og opgradere din hjemmebiograf. Dybden i billedet er direkte forbløffende og gør en allerede gribende film endnu mere dragende. Jeg har haft cirka 1200 Blu-rays i afspilleren, og lydsporet på denne skive er et af de allerbedste, jeg nogensinde har lagt øre til. Samtidig er her adskillige timers dybdeborende, underholdende ekstramateriale, der gransker filmens spændende skabelsesberetning. Et must på linje med oxygen.

Se også: Filmz TV møder “Gravity”-instruktør og Sandra Bullock!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Nagash 10 år siden

Hvornår er det blevet scifi at flyve en rumfærge eller rumkapsel? Er det scifi det astronauterne/kosmonauterne gør til dagligt?
Man skal jo også huske hvilke tanker folk får, når de ser scifi stemplet på en film. Jeg mener netop, at det er uheldig PR, når filmen har realismen i højsædet, som fx at der ingen lyd er i rummet. Tror mange af dem, der er gået ind for at se den, uden at vide noget på forhånd, er blevet skuffet. Hvilket også er det indtryk jeg fik på min FB.
Gravatar

#32 David Munch 10 år siden

Collins (14) skrev:

Eneste minus er Sandra Bullock som jeg ikke finder specielt troværdig i rollen.

Enig. 7/10 herfra.

Kan ikke snuppe Bullock, og den her film var ikke anderledes.
Gravatar

#33 Nagash 10 år siden

David Munch (32) skrev:
Collins (14) skrev:

Eneste minus er Sandra Bullock som jeg ikke finder specielt troværdig i rollen.

Enig. 7/10 herfra.

Kan ikke snuppe Bullock, og den her film var ikke anderledes.

Jeg er heller ikke lige hendes største fan, men i denne synes jeg hun gør det fremragende.
Gravatar

#34 B.Pedersen 9 år siden

Det er sgu da en lorte film, MEGET kedelig. 1 stjerne lyden 4 stjerner

Skriv ny kommentar: