“Green Lantern” stritter i alle tænkelige retninger. Først er det som at se en homage til “Top Gun” med Reynolds som underlegen Cruise-pendant i pilotjakke, og et score, der nærmest er grinagtigt i sin åbenlyse parafrase over selvsamme film. Så bliver det sci-fi i et miks af “Star Wars”-møder-“Avatar” med mystiske, lilla væsner med spidse ører og grønne energier. Og oveni tilsættes lidt af “The Matrix”, idet Green Lantern skal lære at mestre sine nye superheltekræfter, der blandt andet indbefatter evnen til at flyve og frembringe ting med tankens kraft. Generel stilforvirring bliver til syvende og sidst filmens banemand, og værst af alt er det klare oplæg til en toer, der klodset klistres ind under rulleteksterne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Slettet Bruger [2799889465] 12 år siden

# 26: Ok :) Jeg kan godt se det komiske i bio'en sat op mod Bogart :)

Der har bare været så mange eksempler på, at folk herinde snakker om genrespecifikke anmeldere, når der kommer en negativ anmeldelse, og dét kan jeg virkelig ikke se styrken i. Der er ligeså mange farer ved at skrive om en genre, som man virkelig elsker, som der er ved at at skrive om én man hader. I begge tilfælde er der en fare for, at ens oplevelse kan blive for subjektiv, og at en for stor del af ens meninger er dannet, før end man har set filmen.

Endnu mere går det mig på nerverne, når folk baserer deres idé om, hvad anmelderen kan lide eller ikke kan lide på én anmeldelse indenfor en genre. Det er ikke så fedt, når der bare bliver lagt en masse ekstra ord i munden på en anmelder, når der ikke er et reelt grundlag for at gøre det.

# 27: Tak :)
Gravatar

#32 Highland Park 12 år siden

slayer (31) skrev:
Endnu mere går det mig på nerverne, når folk baserer deres idé om, hvad anmelderen kan lide eller ikke kan lide på én anmeldelse indenfor en genre.
Eller når folk baserer fordommene på anmelderens køn.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#33 PederLyager 12 år siden

Reddede Ryan Reynolds den hjem på sit tandpastasmil (som er det eneste han kan?) i Buried, anmelder?
Film-elsker
Gravatar

#34 BN 12 år siden

lasse78 (23) skrev:
ikke at jeg vil hænge personen op på, eventuelt at havde anmeldt en film, som måske ligger for langt fra sin personlige genre, hvilket eventuelt kan havde farvet hendes ord.


At en given anmelder eller filmfan ikke nævner en bestemt genre - i dette tilfælde superheltegenren - som en af sine yndlingsgenrer, kan du ikke bruge som indikator for, at han/hun på forhånd vil være negativt stemt overfor en film, eller at fans af den pågældende genre ikke ud fra anmeldelsen vil kunne få et ordentligt forhåndsbillede af filmen og dens plusser og minusser.

Tag blot MIG: Jeg er ikke den store tilhænger af science fiction-genren, så derfor skulle jeg jo så ifølge gældende fordomme være den helt forkerte til at sige noget om science fiction-film som 'Blade Runner', '2001: A Space Odyssey' og 'Twelve Monkeys'. Men jeg synes faktisk godt om alle tre film og har dem også i min samling. ... Og jeg bryder mig generelt heller ikke om DANSKE film, så i tilfælde af, at man vil høre en bedømmelse/anmeldelse af Thomas Vinterbergs 'Festen', er jeg jo nok den sidste man skal spørge ... eller? Faktisk er 'Festen' en af min 200 favoritfilm og er blandt de 100 bedste.

Ingen regel uden undtagelse. Selvom en bestemt film-genre eller -kategori normalt ikke er den man går mest op i, kan det altså sagtens være, at man godt kan se kvaliteterne op til flere film fra den pågældende genre.

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#35 Highland Park 12 år siden

Ja, man kan naturligvis kun anmelde en film med Reynolds i hovedrollen samt have en mening om hans evner som skuespiller, hvis man har set samtlige af hans film!
Dersom anmelderen ikke har set "Buried", bør vedkommende straks aflevere sin caffé latte-kop på redaktørens bord og lade sig rulle i tjære og fjer, hvorefter der bydes på tvungen maratonfremvisning af hele Reynolds filmografi.

Hans livs største og mest uforglemmelige præstation er uden tvivl, da han forlod Scarlett Johansson.

Tak er kun et fattigt ord.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#36 xero--- 12 år siden

Jeg kan bare huske at Green Lantern var sort i Justice League, som jeg konstant så som barn. Derfor passer det ikke så godt ind hos mig at han er hvid, og i øvrigt synes jeg ikke Reynolds er superhelte "material". Og jeg gik faktisk og glædede mig en del til filmen da jeg synes superhelten i sig selv er spændende, men det ser ikke ud til at man skal sætte næsen op efter det store.
Gravatar

#37 darkwizat 12 år siden

#36 Nu er der jo flere udgaver af ham lidt lige som Nick fury der er sort i Ultimate tegneserien og i Iron-man 2 valgte man jo netop sidst nævnte udgave Green Lantern var originalt hvid ;)
Gravatar

#38 darkwizat 12 år siden

Jeg syntes det virker meget forkert at starte en andmeldelse ud med at svine hovderolen
ellers syntes jeg det er fint nok at det ikke er givet at man andmelder noget man normalt ville se en outsiders syn på tingende er jo også godt :)
Gravatar

#39 Hr. Nielsen 12 år siden

Kruse (30) skrev:
så jeg undgik at skrive en længere smøre
Altid rart når man kan få andre til at gøre arbejdet, enig:) Men ellers kunne du vel blot sakse en din egen smøre fra et andet sted. Du har jo skrevet den før husker jeg sådan lidt om:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#40 Slettet Bruger [2285726440] 12 år siden

#36 -

I 1940 kom den originale Green Lantern, Alan Scott, hans ring o.s.v. er dog anderledes og han er ikke medlem af GL korpset.

Hal Jordan, som denne film handler om, optrådte første gang i tegneserierne i 1959, John Stewart, som du taler om, optrådte første gang i 1972.

Dertil kommer tre andre Green Lanterns fra jorden, Guy Gardner, Kyle Rayner og Jade.

Så det er sikkert blot lykkedes dig at undgå den måske mest legendariske GL, Hal Jordan, selvom han ikke er den første/originale.

Skriv ny kommentar: