Filmen er instrueret af Daniel Barber, der her debuterer som spillefilminstruktør og bringer en distinkt visuel stil til filmen. Vi åbner med en svimmelhedsvækkende sekvens, hvori en horribel forbrydelse filmes med et håndholdt kamera. Derefter bliver tempoet roligere, mens filmens kunstfærdige farveskala næsten vækker minder om Kieslowskis sene film. Beretningens stærkeste scene, der udspiller sig i et drivhus, føles næsten som en ren nedstigning i helvede, og det er imponerende at se, hvor effektivt Barber opbygger anspændtheden.

Filmens sidste akt er mere konventionelt, end man kunne have håbet på, og lever ikke helt op til, hvad vi har set inden da, men alligevel imponerer filmen med sin overbevisende miljøskildring og sit stærke skuespil. Det hele står og falder dog med Michael Caine. Med en mindre overbevisende skuespiller i hovedrollen havde filmen blot været endnu en i rækken af anonyme selvtægtsfilm. I stedet skaber den nu et stærkt portræt af en mand, vi ikke blot holder med – men også af.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 13 år siden

Tak for en velskrevet og interessant anmeldelse, Benway.

Jeg glæder mig til at se filmen og har her forud for biografturen kun én eneste indvending, nemlig at du bør skære ned på antal af d'er i "dødende" (= "døende"). ;-)

siger den aldrende Harry Brown om hans dødende kone
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 The Insider 13 år siden

*host* apostrof *host* ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#3 Tommy Kristensen 13 år siden

Fantastisk film... og kan man ikke den gulerodsgnaskende sidemand ud i biffen - så kan den allerede ses på BD :)
Gravatar

#4 filmz-Bruce 13 år siden

Glæder mig til at få set ekstramateriale til filmen. Eftersigende skulle forskelle mellem virkelighed og fiktion ikke være så stor en størrelse som man tror. Filmen er optaget i Caine land, hans barndomskvarter hvor han selv voksede op som "gangster" og han betragtes som noget nær en helt af mange i kvarteret også bøllerne, hvoraf mange faktisk er med i filmen.

Benway du har helt ret mht. scenen i drivhuset. Det er virkelig en ond atmosfære, ikke mindst pga. skuespilleren Sean Harris, som er endnu mere modbydelig i Red Riding trilogien!

Bedste selvtægtsfilm af "de tre" nyere af slagsen jeg har set.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 BN 13 år siden

The Insider (2) skrev:
*host* apostrof *host* ;-)


Hør her, "min dårlige samvittighed", du må ikke sådan prikke til mig hele tiden, for så ender jeg bare med at følge dig.

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 misuma 13 år siden

Jeg har haft filmen længe da den har været til salg i UK...

Fremragende film...instruktion, klipning, tung og mørk stemning og gode præstationer.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#7 filmz-Sichlau 13 år siden

Uden tvivl en af året so-far bedste film. Michael Caine spiller perfekt, jeg håber der falder en nominering eller to af på denne rolle.
Gravatar

#8 gi-jones 13 år siden

Så røg den da lige på to-see-listen
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#9 Eva B 13 år siden

Kære Benway - jeg regner med, at du mener "pendant" i teksten lige under billedet af kvinden. En pedant - det er sådan en som mig :-)
Gravatar

#10 elwood 13 år siden

Jeg skal også ha set den.

Carl Fredriksen går amok 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: