Med denne fjerde Harry Potter film tilfører Mike Newell handlingen en væsentlig mere alvorlig tone – Hogwarts er ikke for børn længere. Faktisk bør filmens aldersgrænse på 11 år tages meget alvorligt, da filmen er absolut uegnet til det yngste publikum. Særligt den sidste del af historien, hvor Harrys nemesis Voldemort træder ind på scenen i Ralph Fiennes’ forvredne skikkelse, er en hårrejsende oplevelse.

Gennem filmen præsenteres vi for adskillelige imponerende syn og fantastiske effekter, og der er mere end rigeligt at blive betaget af. Der er ægte magi på spil her – og hvem elsker ikke det?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Avenger- 18 år siden

På nogle sider er jeg skuffet, men så tænker jeg på hvordan fa#%"¤ man kan forkorte 5-600 sider til 2½ time.
Mike Newell fanger rigtig mange af de vigtige elementer, som man finder i bogen. Dog er jeg træt af at han ændrer på historien. F.eks. Harrys hjælpende hånd til prøve nr. 2, hvordan den onde person på Hogwarts bliver afsløret og nogle flere ting, som jeg ikke kan huske nu.

Trods det skaber han en rigtig god film med en meget mere dyster stemning end før. Mike Newell har forstået at bogen ikke er en børnebog mere, som det måske var i 1eren. Nu er det en teenagebog, og dertil skal den justeres, hvilket klares rigtig godt.

Det må have været rigtig svært at skrive et passende manuskript til sådan en bog, men jeg synes alt i alt at det var godt klaret, selvom jeg sagtens kunne have tilføjet 30 minutters nødvendig indhold.

Effekterne i alle prøverne i den magiske trekamp var utrolig veludført; rigtig godt!

Når man skal se Harry Potter and the Goblet of Fire, så skal man ikke sætte forventningerne for højt op i forhold til bogen. Det ét en film, og den skal ses som en film, og ikke som en bog. Derfor mangler der nogle elementer, men på den anden side har skuespillerne gjort utrolig meget ud af deres karakter. Specielt Rupert Grint har udviklet sig rigtig meget fra den først film og til nu.

Jeg er dog uenig med jeres anmelder hvad angår Dumbledore. Jeg ved ikke hvad det var, der gav mig den fornemmelse af, at der manglede noget, men jeg kunne ikke få ham til at hænge sammen med den karakter vi kender fra de først 3 film og bøgerne. Han spiller rollen godt uden tvivl, han giver seérne et helt nyt syn på dumbledore, men om det er positivt eller negativt, det kan jo så diskuteres.

Dog var Filch's entré i denne film nok noget af det sjoveste jeg længe har set, glæd jer til det :D

5/6
HP: GoF fanger utrolig mange af de vigtige elementer i filmen og det skaber en god harmoni mellem de mange sceneskift, da der bliver sprunget utrolig meget mellem perioderne. Effekterne er utrolig flotte og veludført. Skuespillerne har givet deres karaktere nyt liv; specielt Daniel, Emma og Rupert, der har vokset med deres karakter.
Gravatar

#2 mini_jette 18 år siden

WAUW... Jeg er fuldstændig starstruck... Harry potter-filmene bliver bare bedre og bedre... Og lige nu er jeg lykkelig for at jeg havde skaffet billetter til midnatspremieren, for Potters univers er blevet MEGET mere skummelt, noget der klart gav stemning en råkold novembernat i Aalborg...
Harry Potter and the Goblet og Fire er et must... Man må absolut ikke snyde sig for denne oplevelse, for den ER god, det er ikke bare noget folk render rundt og siger fordi det efterhånden er blevet synonym med Harry Potter!
Personligt giver jeg den 5/6, selv om jeg gerne ville give den 6/6, men jeg er optimist og satser på at der blandt de sidste 3 film i serien gemmer sig et kommende guldkorn, som topper selv denne..! -Det ville jo være trist lige pludseligt at løbe tør for høje karakterer;)
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#3 Yoda 18 år siden

#1

Du skriver om Michael Gambon alias Dumbledore, at:

jeg kunne ikke få ham til at hænge sammen med den karakter vi kender fra de først 3 film og bøgerne. Han spiller rollen godt uden tvivl, han giver seérne et helt nyt syn på dumbledore, men om det er positivt eller negativt, det kan jo så diskuteres.


Michael Gambon har spillet Dumbledore i to film:

"Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" fra 2004
& naturligvis
"Harry Potter and the Goblet of Fire" fra 2005
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#4 Spanner 18 år siden

Fremragende og underholdende film. Dog vil jeg sige:

Det kan undre mig noget så grusomt, at de tager så meget på vej over, at ham tossen dør i turneringen. Hvis de er såden nogen tudehoveder kunne det være, at de skulle lade være med at lave turneringer, der involverer ildsprudlende drager.

og hvis Hermione kan hoppe tilbage i tiden i den forrige film, hvorfor kan hun ikke bare gøre det samme igen?


Jeg ved godt, at man kan hænge sig i petitesser, men det gik mig bare på, da jeg så filmen
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#5 filmz-TomViolence 18 år siden

Jeg var i Cinemaxx, Kbh, igår og se forpremieren. Det var et langt eventyr. Virkelig den bedste Harry Potter film! Puha der har været mange gode dette år, Batman Begins, Sin City og nu HP4.. #4 Ja du har ret, men jeg var pænt ligeglad da jeg så den, men man kan sikkert også finde 1000 andre ting.. Let it go =)

Ron Quote: "HERMIONÈ! You're a girl!" :) :) :) :)

Cho Chang ser forresten kanon ud! Og accenten er temmelig sexy
I'm out
Gravatar

#6 JannikAnd 18 år siden

#5

Det lyder jo alt sammen eventyrligt godt...! :)
Gravatar

#7 filmz-Isis 18 år siden

Hermione har jo ikke tidsvenderen mere efter tredje bog, da hun stopper med at følge de mange ekstra fag og går ned til at have det samme antal som de andre, hvilket jo så betyder, at hun ikke længere behøver at kunne tage tilbage i tiden for at følge flere fag på samme tid.

(Ved ikke om det skulle stå som en spoiler, men hvis nu folk ikke lige har læst bøgerne eller set filmene og gerne vil igang såeh..)
Glæder mig ekstremt til at se den her film!! :)
Gravatar

#8 Hal60 18 år siden

Okay, det virker da til at jeg skal se den snarest... Har hørt meget godt om den her på det sidste; endda fra en ven som ikke kan fordrage HP.
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#9 filmz-frodoforpresident 18 år siden

Svar til indlæg nr. 4

Øh, jeg tror der er noget ret væsentligt du har misset.
Det, at Cedric Diggory dør har jo absolut intet at gøre med selve turneringen. Normalt vil pokalen jo bare være en pokal. Det er derimod Voldemort og hans følge, der har fusket med den så de ender på kirkegården. Hvis Diggory var blevet dræbt pga. selve turneringen, så havde det heller ikke været så tragisk, for så havde det været en del af spillet. Men det er det ikke.


Prøv at se den igen og følg bedre med eller lad være med at gå på toilettet, lige i den scene, så kan det være du fanger meningen ;)

Gravatar

#10 filmz-hurricane 18 år siden

Glæder mig til imorgen, for der skal jeg ind og se den :D ..

Skriv ny kommentar: