Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Bruce 12 år siden

#8 Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Jeg har ikke set hans film og han lyder for mig mere som én, der eksperimenterer med simple idéer end avancerede.

"Således falder de første replikker allerede halvanden time inde i filmen ..."

Hehe, jeg finder nu også anmeldelsen ret morsom :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#12 MMB 12 år siden

Antlion (10) skrev:
Uheldigvis.


Hvorfor?
Gravatar

#13 Antlion 12 år siden

At bifalde en latterliggørelse af tidens velsagtens bedste instruktør, opfatter jeg ikke som en heldig forskelligartethed.
Gravatar

#14 The Insider 12 år siden

Hehe, det er ikke en officiel anmeldelse, guys, det er satire :-) Skribenten er "Kim Skrotte" (hint hint). Den officielle anmeldelse er af Kim Skotte, som Bruce har linket til. Den jeg linkede til er fra Politikens satiresektion, A(t)T(ænke)S(ig) :-) God underholdning!
War. War never changes.
Gravatar

#15 Bruce 12 år siden

#14 Helt enig :) Den tager jo netop fis på de koncepter, som åbenbart er indbegrebet af Tarr.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#16 MMB 12 år siden

#13

Det skal jo ikke tages seriøst. Tarrs meget alternative stil udstilles jo bare på morsomste vis. Jeg har ikke set en Tarr film, men alligevel finder jeg anmeldelsen genial, og det er bestemt ikke, fordi jeg ikke tror, at Tarrs film nødvendigvis er gode.
Gravatar

#17 The Insider 12 år siden

#15, præcis :-) Når ATS's skribenter er i topform, er de dæleme morsomme!

Lige siden filmskaberen Béla Törrr i sin 13 timer og 28 minutter lange ’Sátántanko’ fulgte en flok græssende køer i et ungarsk landbrugskollektiv i slutningen af kommunisttiden, har han været betragtet som en af filmkunstens mest betydningsfulde instruktører.

I sit seneste værk, den sort-hvide ’Ha Szémböl Hesztpúyi, Mámá!’ (’Giv mig en hest, mor!’), har Béla Törrr kogt sit budskab ned til en kortfilm af knap 4 timers varighed

GENIALT! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#18 Outbound Sith 12 år siden

Min anmeldelse fra CPH PIX:
(Lad os bare sige, at jeg er uenig med Søren/Benway)

Filmen starter med en åbningstekst og -oplæsning af en Friedrich Nietzsche-anekdote, hvorefter resten af spilletiden på 146 minutter bruges i selskab med en landmand, hans datter og deres hest. Og der sker: Ikke. En. Skid!

Filmen er delt op i 30 sekvenser, som dækker 7 dage i personernes liv. De klæder faderen af og på, de spiser kartofler, de trækker lidt rundt med hesten, datteren henter vand i brønden, og det går ca. 75 % af tiden med. I de resterende 25 % bliver der læst lidt i bibel, der kommer en vognfuld sigøjnere forbi og stjæler vand fra brønden, og så får de besøg af en mand, der køber en flaske brændevin og holder en tre minutter lang, mestendels uforståelig enetale. (Til gengæld bliver der i løbet af disse tre minutter sagt mere end i samtlige de resterende 143!)

Jeg ved ikke om der er tale om en Nietzsche-allegori eller måske noget bibelsk (som slutningen kunne tyde på), men jeg vil meget gerne høre jer andre, om en af jer kan forklare mig, hvad denne film går ud på, og hvorfor den skal være så ekstremt lang. (For min skyld kunne man sagtens klippe den ned med to timer!)

Det eneste gode, jeg kan sige om filmen, er, at de sort/hvide filmruller, de har optaget på, er af en virkelig god kvalitet, og at jeg ikke kedede mig helt så meget, som jeg burde...

2/6
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#19 Antlion 12 år siden

Er Skrotte-synonymets "anmeldelse" satire? Endda selvironisk satire? Måske, men den fremstår ikke desto mindre som et desperat forsøg på at retfærdiggøre dårlig retorik, hvorfor jeg ikke finder den morsom, men sørgelig.

Måske har jeg set for mange Tarr film (see what I did there, huh?)...
Gravatar

#20 davenport 12 år siden

Helt ærligt, Antlion... Nu hører vi gang på gang din højtragende retorik i samtlige tråde. Er du fuldstændig humorforladt, ved at sidde med snuden i tykke bøger???
Du virker som om alt absolut skal have et dybere, filosofisk grundlag, før det tiltaler dine mere end sarte smagsløg...
Beklager, men nogen skulle jo sige det.. Ned på jorden, tag en slapper, grin og lad være med at tage alt så alvorligt :)
Håber du kan tage lidt konstruktiv kritik. (håber ikke vi skal diskutere konstruktiv :D)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: