Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Antlion 12 år siden

Fellaheen (27) skrev:
Tarr er fuldstændig ligeglad med Tarkovskij, Vláčil, Sokurov og andre østeuropæiske metafysiske filminstruktører.


Præcis. Den nærmeste instruktør, der ligner ham, er Bartas. Han balancerer mellem nostalgisk sympati og overvældende pessimisme, mellem Tarkovskij og Tarr.

Highland Park (29) skrev:
I tager det alt for nært.


Næh.
Gravatar

#32 Highland Park 12 år siden

#30: Som jeg læser det, spurgte du, om ikke et gemt forsøg på at legitimere dårlig smag med (god) humor er postmodernismens første præmis.

Kunst kan være genstand for satire, lige så vel som kunst kan være satirisk.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#33 Fellaheen 12 år siden

Highland Park (32) skrev:
#30: Som jeg læser det, spurgte du, om ikke et gemt forsøg på at legitimere dårlig smag med (god) humor er postmodernismens første præmis.

Kunst kan være genstand for satire, lige så vel som kunst kan være satirisk.


Det kom nok lidt forkert ud, mener bare at en karakteristika ved det postmoderne er en ironisk distance, det behøver naturligvis ikke at være god ironi eller god humor. Ja selvfølgelig kan kunst være satirisk, men oftest er det, der er allersjovt, f.eks. Casper og Mandrilaftalen overhovedet ikke kunst.

Don Hertzfeldt er et meget godt eksempel på noget der er sjovt og potentielt kunst - hvis kunst er humoristisk er det ofte tragisk-humoristisk. Rene absurditeter, som dette, kan, trods alle meritter, aldrig være kunst, da en sådan tegning har mistet kontakten med den virkelige verden og den menneskelige psykologi, den er ren distraktion. Dette har den tilfælles med næsten al anden ironi.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#34 MMB 12 år siden

Hvorfor skal alt også overanalyseres... Grin nu bare, for helvede!
Gravatar

#35 Fellaheen 12 år siden

Foeller (34) skrev:
Hvorfor skal alt også overanalyseres... Grin nu bare, for helvede!


Jeg har grinet og er nu gået i gang med at analysere.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#36 Bruce 12 år siden

Fellaheen (30) skrev:
.... dem kan man ironiserer over - men ikke kunsten, den er hellig og evig.


Bork bork Bork. Man kan lave grin med alt og Ironisere med alt. Men at tro kunst står over dette, så skal man dermed sluge andres påstande om hvad der er kunst. Aldrig i livet. Hvis jeg, når jeg ser denne, har oplevelsen af en gang prætentiøst højrøvet lort, så skal jeg nok udtrykke det. Synes jeg det er det bedste siden 2001, well så kan jeg ikke se, hvorfor dette skulle afholde humor, ironi og satire fra at blive påført, hvis man føler sig foranlediget dertil.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#37 Antlion 12 år siden

#34:

Hvorfor skal jeg grine af en "anmeldelse", jeg ikke finder morsom, men blot desperat?

Hvis jeg er humorforladt, er I åndsforladte...
Gravatar

#38 Bruce 12 år siden

#37 Man kan trække en hest til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke og jeg tvivler på, at nogen vil pådutte nogen en humor, de ikke står inde for.

Men det jeg ser udvikle sig her, er mere humorforladthed og i en grad så det tangerer det komiske. Du må meget undskylde, men jeg må næsten le over nogle af de udsagn der er kommet her i tråden, som tager en ironisk anmeldelse nærmest for pålydende og så endda fra den "grøft", hvorfra jeg mindst havde forventet det komme. Og så tilmed forsøger at væve det hele ind i en nærmest transcenderende analyserende retorik. Det er muligt det ikke giver mening, men det er der sgu efterhånden meget i denne tråd der ikke gør.

Skyd den skide hest og lad os få noget maratondans ... yowza yowza yowza!!!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#39 MMB 12 år siden

#38

Rørende enig! Og nu er jeg snart nødt til at se filmen for at se, hvad det hele handler om. Om mit eksistentielle spørgsmål så bliver, hvor længe jeg har sovet, ved jeg ikke. :)
Gravatar

#40 Antlion 12 år siden

Plat satire er fint i hverdagen, når der er behov for det, men den nu famøse "anmeldelse" var der ikke behov for. Jeg havde blot håbet på en egentlig diskussion i stedet for at springe over hvor gærdet er lavest, fordi man ikke har noget interessant at sige. Hvis noget er humorforladt, så er det at tage pis på alt og alle, man kan komme til, specielt når det er så nemt og ukreativt som førnævnte.

Så nej, jeg vil ikke bare grine. Og slet ikke for helvede...

Bruce (38) skrev:
transcenderende analyserende retorik


?

Skriv ny kommentar: